03.09.2013
Gaming

De Sims 4 laat je creatief zijn zonder gehannes

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Dat de Sims 4 een belangrijke game gaat worden zit er dik in. Hoewel de primaire doelgroep van de Sims intussen druk in de weer is met mobile games als Candy Crush Saga en Puzzle & Dragons is er nog steeds veel liefde voor Maxis’ virtuele wereld. Maar EA moet wel knallen met de volgende Sims. Het moet alles zijn: interessant, verbonden, mooi en vooral ook gemakkelijk te spelen. Van dat laatste aspect kregen we op Gamescom een demo. Als je veel plezier hebt aan het bouwen van huizen en creëren van karakters in de Sims heb ik goed nieuws voor je: het wordt alleen maar beter.

de-sims-4-laat-je-creatief-zijn-zonder-g.jpg
de-sims-4-laat-je-creatief-zijn-zonder-g.jpg

Het bouwen van een huis in de Sims 3 was veel mensen een doorn in het oog: constant gedoe om de kamers op maat te krijgen, irritaties omdat de interface niet wilde doen wat je van plan was en eindeloos gepiel om het resultaat te bereiken dat je wilde hebben. Dat is nu allemaal verleden tijd: de nieuwe editor maakt het kinderlijk gemakkelijk om binnen no time een huis te bouwen. Dat komt deels doordat kamers nu als kamers neer te zetten zijn, waarbij je ook nog eens volledig gemeubileerde varianten kunt neerzetten. Die kun je dan naar eigen smaak aanpassen, uitrekken en vervormen en alles wat erin staat gaat netjes mee. Je kunt een kamer zo oppakken, ergens anders neerzetten of er een stukje bijvoegen, alles met een paar klikken van de muis. Losse onderdelen in kamers kunnen vervangen worden en je kunt helemaal tot in detail gaan, maar het is nu nergens meer frustrerend en de interface is helemaal van deze tijd.

Datzelfde geldt voor het maken van je karakter: je hebt geen eindeloze menu’s en sliders meer nodig als je dat niet wilt, het is vanaf nu gewoonweg voldoende om met je muis aan een bepaald aspect van je Sim te trekken en dan vervormt het lichaam of gezicht naar wens. Dit onderdeel konden we zelf ook even uitproberen en daar viel niet alleen op dat het zo makkelijk is om iets aan te passen als de producers van de game beweerden, maar ook dat er eigenlijk altijd wel een leuke Sim uitkomt, zelfs als zij of hij niet moeder’s mooiste is. Maar ook hier gold hetzelfde als we zagen bij de bouwwerken: elk detail kon aangepast worden, maar voor 90% van je creatieve proces hoefde je niet moeilijk te doen, gelukkig.

Screen Shot 2013-09-01 at 18.26.33

Daarnaast is het nog even afwachten wat de Sims 4 spelers te bieden heeft, naast de belangrijkere emotionele staat van de Sims. In het voorbeeld dat we zagen was er een driehoeksverhouding tussen twee mannen en een vrouw, waarbij de omgeving werd ingezet om de mood van de verschillende Sims te beïnvloeden en zo de afloop van de avond te kunnen sturen. Het had allemaal wat voeten in de aarde en zegt niet per sė heel veel over wat dit betekent voor je dagelijkse huisje-boompje-beestje, maar dat omgeving en andere karakters veel meer invloed hebben op hoe je Sims zich voelen kan alleen maar voor een verbetering zorgen.

Er werd echter ook veel niet gezegd: wat kun je verwachten van de buurten waarin je woont, is er een online-component waarin je Sims met die van anderen kunt laten omgaan als je daar zin in hebt, hoe wil EA de game gaan uitbouwen op de lange termijn, en ga zo maar door. Vragen genoeg dus, maar daar wilde men nog niet over praten op de Gamescom. Ach ja, hebben we nog iets te gissen naar de lancering van de game in 2014 toe.

Share this post