Dat het rommelt in de “oude” gamesindustrie is nu wel duidelijk. Het domweg verkopen van spellen voor een euro of 50 per stuk in een winkel is al lang niet meer zo makkelijk als vroeger, waar de sluiting van de GAME-winkels (het Engelse equivalent van een keten als Gamestop of, om dichter bij huis te blijven, Game Mania) maar weer eens aangeeft dat het een steeds lastigere business is om geld te verdienen. Maar het gaat ook aan de andere kant slecht: SEGA heeft monsterverliezen geleden, of THQ volgend jaar nog bestaat is maar ten zeerste de vraag (daar gaan deel 3 en 4 van Darksiders en Saint’s Row 4!) en allerlei uitgevers zijn bezig hun modellen aan te passen.
En erger nog: ze passen hun games ook aan.
Steeds meer gaan ze richting free to play, mobiele games, alles om maar niet een dik aantal miljoenen in een game te hoeven steken met de hoop dat daar een ROI (zoals ze “winst” zo mooi noemen in dikke nekken-kringen) op terugkomt. Maar er treedt ook een vervlakking op in de types game die nog gemaakt worden, waarbij het steeds lastiger wordt om voor een serieus budget een game te maken die niet direct te relateren is aan wat er op het moment goed verkoopt.
Dat is best begrijpelijk, maar dat betekent wel dat we vermoedelijk over een paar jaar met weemoed zullen terugdenken aan de tijd waarin een game als Tokyo Jungle nog gemaakt kon worden. Tokyo Jungle, een game waarin je moet zien te overleven na een apocalyptische ramp die Tokyo overwoekerd en vol wilde dieren heeft achtergelaten.
Als keeshond.
Ja, als keeshond. Dat lees je goed.
Het is volslagen bizar als concept en of het nu een leuke game gaat opleveren valt nog te bezien, maar je zult met me eens zijn dat het idee dat hier achter zit geniaal bizar is. Het is precies het soort creativiteit dat games uit het stramien kan halen waarin ze terecht aan het komen zijn, waarbij zelfs de “indie” downloadgames steeds meer volgens dezelfde formule gemaakt lijken te worden en alles eerst door een comissie moet gaan. Noem me een Japanofiel, maar ik heb wel het idee dat er in Japan meer risico’s genomen worden in dat opzicht, bijvoorbeeld met een fantastische game als Asura’s Wrath, die willens en wetens door Capcom wordt uitgebracht terwijl ze weten dat het een zachte dood zal sterven in de winkel. Daar heb je noten voor nodig, waarvoor hulde, Japanse idioten! Het is jammer dat er commercieel goed verkopende prut als Resident Evil Operation Raccoon City tegenover moet staan, maar dat is een heel ander verhaal.