In Californië hebben sinds september vorig jaar 4 ongevallen met zelfrijdende auto’s plaatsgevonden. Dat hebben Google en Delphi Automotive, de fabrikanten van de wagens, bevestigd in een reactie op een onderzoek van Associated Press. Sinds september worden in Californië 48 zelfrijdende auto’s op de openbare weg getest.
Bij 2 ongevallen werd de auto door een chauffeur bestuurd. In de andere twee gevallen was de automatische piloot geactiveerd. Google benadrukt dat de ongevallen in geen enkel geval aan de technologie kon worden toegeschreven, maar wel te wijten was aan menselijk falen of onoplettendheid. De ongevallen gebeurden met lage snelheden. Er was alleen blikschade. En er vielen geen gewonden.
“Ieder van de 6 bedrijven die betrokken is bij de tests met zelfrijdende auto’s heeft een garantie van 5 miljoen dollar moeten deponeren om zich in te dekken tegen schade of lichamelijk letsel die door de voertuigen zouden worden veroorzaakt,” merkt Mark Harris, redacteur technologie bij het magazine Quartz, op.
Meldingsplicht
De betrokken partijen zijn ook wettelijk verplicht om ieder incident, zelfs met de kleinste materiële schade, aan de autoriteiten te melden. Chris Urmson, directeur van het autonome auto-programma bij Google, merkt op dat het bedrijf sinds zes jaar geleden met de tests gestart werd, op een totaal afgelegde afstand van 1,7 miljoen mijl 11 kleine ongevallen – met beperkte materiële schade en zonder enig lichamelijk letsel – heeft geregistreerd.
“In het traditionele verkeer moeten volgens cijfers van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration rekening worden gehouden met 0,3 ongevallen per 100.000 mijl,” zegt Harris.
“Google lijkt met zijn zelfrijdende auto’s aan een gemiddelde van 2,14 ongevallen per 100.000 mijl aan een relatief hoog niveau incidenten te komen, maar wijst erop dat in het normale verkeer jaarlijks ongeveer vijf miljoen lichte ongevallen nooit door de autoriteiten worden geregistreerd.”
Officiële cijfers
Het Department of Motor Vehicles (DMV) van Californië heeft geen nog geen officiële cijfers over de tests met de zelfrijdende auto’s vrijgegeven. Er zouden een aantal juridische bezwaren zijn tegen de publicatie van de gegevens. Ryan Calo, professor robot-wetgeving aan de University of Washington, stelt echter dat het publiek recht heeft om geïnformeerd te worden over de risico’s van de technologie.
“In een aantal gevallen kan de bescherming van privacy worden ingeroepen,” geeft Calo toe. “Anderzijds moet de burger ook toegang kunnen hebben tot informatie over een technologie die impact kan hebben op zijn leven.”