Google heeft wereldwijd nog altijd een marktaandeel van bijna 55% in de omzet van online zoekreclame, en dat terwijl de onderneming geen toegang heeft tot de grote Chinese markt. Zo wordt in een rapport van eMarketer naar buiten gebracht. Op plaats twee volgt het Chinese Baidu, dat echter ook dit jaar zijn aandeel in de wereldwijde markt niet boven 9% zal zien uitstijgen. Wereldwijd zal de markt volgens het rapport dit jaar in totaal een groei met 16,2% laten optekenen, nadat vorig jaar nog een stijging met 18,6% werd gemeld. Ook voor de volgende jaren wordt een geleidelijke vertraging van de markt voorspeld.
Kloof
Zoekmachines zullen volgens de berekeningen van eMarketer dit jaar wereldwijd een omzet genereren van 81,6 miljard dollar. De inkomsten van marktleider Google zouden met 15,7% toenemen tot 44,46 miljard dollar. Daarmee heeft Google een aandeel van 54,5% op de wereldwijde zoekreclame-markt.
“Het belang van Google in de wereldwijde zoekmarkt kent slechts een marginale inkrimping,” aldus eMarketer. “Twee jaar geleden had het bedrijf nog een marktaandeel van 55,2%. Vorig jaar werd nog een cijfer van 54,7% geregistreerd. De kloof met concurrerende zoekmachines blijft dan ook bijzonder groot.”
China
Op de tweede plaats staat het Chinese platform Baidu, dat zijn aandeel op de wereldmarkt langzaam ziet toenemen. Twee jaar geleden had Baidu een marktaandeel van 6,4%. Dat was vorig jaar gestegen tot 7,6% en voor dit jaar wordt een cijfer van 8,8% in het vooruitzicht geplaatst.
“Baidu groeit twee keer sneller dan marktleider Google,” aldus eMarketer. “Er moet echter rekening mee worden gehouden dat Google geen enkele mogelijkheid heeft om profijt te halen uit de snelgroeiende Chinese markt, die wordt gedreven door een bloeiende e-commerce en de uitbreiding van het online shoppen naar consumenten buiten de grote Chinese metropolen.”
Top 5
De top vijf van de wereldwijde zoekmachines bestaat verder uit de Amerikaanse bedrijven
Microsoft (4,2 procent) en Yahoo (2,3 procent) en het Chinese platform Sohu (0,6 procent). De bestedingen aan zoekreclame zullen in China dit jaar met 32,8 procent stijgen tot 14,90 miljard dollar.