Google heeft voor het eerst meer zoekopdrachten verwerkt van mensen die gebruik maken van een mobiel apparaat (vooral smartphones en tablets) dan van mensen die op het web surfen met computers en laptops. Dat is het geval in de VS, Japan en 8 andere landen waarvan Google nog niet bekend wil maken welke dit zijn.
Jerry Dischler, Vice President, Product Management, AdWords, kondigde deze resultaten aan tijdens een conferentie over digital advertising. Sinds wanneer deze verschuiving is opgemerkt wordt volgens de Wall Street Journal eveneens nog niet naar buiten gebracht.
Mobile
De verschuiving naar mobiele zoekopdrachten markeert zeker een belangrijke mijlpaal voor Google en is mogelijk ook van cruciaal belang voor de toekomstige activiteiten van de internetgigant.
En dat met name natuurlijk op gebied van advertising. De advertenties die Google namelijk naast en boven de zoekresultaten laat zien worden nog altijd gezien als de meest effectieve en lucratieve ads in de wereld van online marketing.
Ads
De gemiddelde prijzen die Google hiervoor ontvangt zijn de afgelopen jaren iets afgenomen. Volgens analisten komt dit door het toenemende gebruik van mobiele apparaten.
En wat hier eveneens invloed op heeft komt doordat er voor mobiele advertenties nog altijd niet dezelfde tarieven worden gerekend als de traditionele search advertenties die te zien zijn op desktop.
Maar een toename van het mobiele zoekverkeer, nu dus meer dan via desktop, zal ook voor een verandering van de ads voor mobiel gaan zorgen. Alles daarover zie je onderstaande presentatie van Jerry Dischler.