16.04.2015
Startups

​Startups zetten dankzij cloud de turbo erop

By: Redactie Dutchcowboys

BlogStartups

Kant-en-klare recepten voor succes zijn er niet. Maar wie een nieuw bedrijf opzet, heeft minstens een briljant businessplan, doorzettingsvermogen en passie nodig om zich van de concurrentie te onderscheiden. En dan nog is het maar weinig startups gegeven om uit te groeien tot een organisatie met duizenden medewerkers. Maar ziedaar: voor slimme beginnende ondernemers lijkt de cloud dát bezwaar in ieder geval weg te nemen. Hoe zetten zij de cloud in voor een beheersbare groei?

Een van de basiselementen voor beheersbare groei die veel startups tot nu toe over het hoofd zien, is het benodigde instrumentarium en de bijbehorende infrastructuur. Een bistro kan ook niet simpel uitbreiden als de keuken blijft werken met kleine potten en pannen. Hetzelfde geldt voor elke startup zonder een schaalbare ICT-architectuur: natuurlijk kun je meer mensen aannemen, maar zie maar eens organisch te groeien met diezelfde potten en pannen. Zelfs het briljantste businessplan, ook al biedt het een antwoord op het grootste gat in de markt, is dan niet in staat om een ramp te voorkomen.

En toen was er de cloud. Opeens konden beginnende bedrijven zonder grote investeringen vooraf inprikken op infrastructuur en software die met een simpele druk op de knop – en wat extra abonnementsgeld – naar believen kon worden aangepast en uitgebreid. Ook maakten de succesvolle startups volop gebruik van de application programming interfaces (de befaamde API’s) die via (cloud)leveranciers en partners beschikbaar werden gesteld en waarmee startups hun eigen concurrerende elementen aan de software konden toevoegen.

Voor elk bedrijf dat niet ruim in zijn krediet zit – en sinds de bankencrisis zijn dat niet alleen maar beginnende bedrijven – kwam de cloud kortom als een godsgeschenk: naadloos aansluiten op de wensen en behoeften van je klanten was plotseling een kwestie van bestellen van een menukaart en daar je eigen ingrediënten aan toevoegen. De schaal van de potten en pannen was de verantwoordelijkheid van de cloudleverancier. Iedereen die een slank, gestroomlijnd en winstgevend bedrijf wilde uitbouwen, kon niet om de cloud heen.

Dat wil niet zeggen dat de beginnende ondernemer met het hoofd in de wolken kan gaan lopen. Zomaar voor de eerste de beste cloudoplossing kiezen is niet verstandig. Grote investeringen vooraf zijn niet meer nodig, maar ook een cloudabonnement kost geld. Veel startups moeten zich bewijzen nog vóórdat de eerste cent krediet is verstrekt, laat staan voordat de aanloopverliezen zijn terugverdiend en het bedrijf zwarte cijfers draait.

Daarom is het goed dat grote leveranciers van cloudoplossingen startups tegemoetkomen met nieuwe initiatieven. Zo zit IBM in B.Amsterdam, een oud IBM kantoor omgedoopt tot de plek voor alles wat met startups en innovatie te maken heeft. Hier worden startups in staat gesteld om vanaf de eerste kiem van het bestaan gebruik te maken van de mogelijkheden van de cloud. Een belangrijk ingrediënt is IBM Bluemix (zie kader), waarin ondernemers kunnen inprikken op een volledig functioneel ICT-platform en daar hun eigen applicaties op kunnen ontwikkelen.

Maar technologie is één ding, de menselijke verbeelding die het mogelijk maakt om er optimaal mee om te gaan is een tweede – zeker voor startups. Om die reden stelt IBM via het startup-programma ook wereldwijd innovatiecentra open, waar ondernemers kunnen aankloppen voor raad en daad. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde Bluemix-garages, waar ontwikkelaars van startende bedrijven bij elkaar kunnen komen om inspiratie op te doen, ideeën uit te wisselen en te leren van vakgenoten die al verder zijn.

Het zijn precies dit soort initiatieven – een mix van technologie en inspiratie – die startups in staat stelt om dat briljante businessplan daadwerkelijk vorm te geven. Ze zetten de turbo op die essentiële allereerste ontwikkelingsfase, waarin snelheid van het grootste belang is. Startups die hun succesvolle applicaties in dagen in plaats van maanden weten te ontwikkelen, zijn de echte winnaars in de cloud.

Deze blogpost is geschreven door Michel Splint, cloud expert bij IBM Benelux.

IBM Bluemix: een platform als service

De cloud draait om méér dan infrastructuur en software. Ook een volledig functionerend (ontwikkel)platform moet in de cloud beschikbaar zijn. Met IBM Bluemix biedt IBM een Platform-as-a-Service-oplossing die bedrijven in staat stelt om hun apps in de cloud te ontwikkelen, te testen én te hosten. Daarvoor zijn in de cloud diverse programmeertalen, services en tools beschikbaar waarmee ontwikkelaars kunnen experimenteren. Daar zitten relationele en noSQL-databases bij, maar ook diverse big-data-, cache- queue- en security-diensten. Voor mobiele applicaties biedt de omgeving SDK’s (software development kits) voor iOS en Android.

Bluemix is gebaseerd op de open standaard Cloud Foundry. Die geeft ontwikkelaars toegang tot open API’s, waarmee apps in dagen in plaats van maanden kunnen worden ontwikkeld. Het interessante van Bluemix is dat ontwikkelaars geen rekening meer hoeven te houden met de configuratie van hun infrastructuur. Processor-, geheugen- en opslagcapaciteit zijn in de cloud met een paar muisklikken te verhogen.

Share this post