Facebook was vorig jaar, met afstand en even als voorgaande jaren, het populairste sociale media netwerk. Maar toch verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Zo blijkt uit onderzoek gehouden door Multiscope onder onder ruim 8.700 Nederlandse consumenten. Het gebruik van
LinkedIn en Instagram is in 2014 toegenomen en groeit ook door in 2015.
Ruim negen op de tien Nederlanders (92%) heeft minimaal één account op social media. Facebook is het bekendste en populairste social media netwerk in 2014. Ondanks de huidige populariteit van Facebook lijkt het gebruik te gaan afnemen. 13% van de gebruikers verwacht Facebook komend jaar minder vaak te gaan gebruiken. Daarentegen verwacht slechts 6% het meer te gaan gebruiken. Met name 18 tot 34 jarigen geven aan dat hun gebruik waarschijnlijk gaat dalen.
Het aantal Nederlanders met een profiel op LinkedIn is in 2014 gestegen tot 45%. Daarbij is de verwachting ook dat ze het dit jaar vaker gaan gebruiken. Ook het meer op visueel gerichte Instagram en Pinterest kunnen een groei verwachten in 2015. In 2014 had 11% procent een profiel op Instagram. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt het meer te gaan gebruiken, slechts één op de tien verwacht Instagram minder te gebruiken in 2015. Onder de Pinterest gebruikers (13% van de consumenten) denkt één op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegenover bijna één op de tien die het minder vaak gaat gebruiken.
Hoe zie jij dit zelf. Denk jij dit jaar minder Facebook te gaan gebruiken, of juist meer? En als dit minder wordt, spendeer je dan meer tijd op andere sociale netwerken? Laat het weten in de comments!