15.02.2015
Social Media

Waarom je nooit geautomatiseerde tweets moet versturen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Geautomatiseerde tweets maken het vaak een stuk gemakkelijker om een campagne op te zetten via social media en het is vaak ook nog een stuk effectiever. Maar het werkt niet altijd even goed. Vorige week ging het goed mis met de geautomatiseerde Twitter-campagne van Coca Cola, in plaats van vrolijke tweets werden er quotes uit Mein Kampf van Hitler verstuurd.

Als je dus van plan was om met je bedrijf een Twitter-campagne op te zetten, let dan even goed op. Want niemand wil natuurlijk dat je totaal verkeerd tweets gaat sturen op het moment dat je juist positieve aandacht wil trekken met je bedrijf.

De wereld werd even geen vrolijkere plek

Coca-Cola wilde vorige week een positievere plek maken van Twitter. Dit wilde ze doen door op negatieve tweets te reageren met #MakeItHappy of zelf vrolijke en positieve tweets te wereld in te sturen. Maar er ging iets mis. Coca-Cola werd het doelwit van pranksters, de mensen van de blog
Gawker. Zij hadden het algoritme omgezet naar quotes en afbeeldingen die met Mein Kampf te maken hadden. Doordat het een geautomatiseerde campagne was kon er ook niet gelijk iets aan gedaan worden. Later werden alle tweets wel verwijderd en heet Coca-Cola de gehele campagne offline gehaald.

Geautomatiseerde campagne niet echt succesvol

Het is voor je bedrijf dus niet echt een goed idee om een automatische campagne op te zetten. Als dit soort fouten niet worden begaan, heb je nog steeds het probleem dat klanten het snel door hebben wanneer er persoonlijke berichtjes gestuurd en wanneer dat door een robot is gedaan. Bij de automatische berichtjes wordt dat Twitter-account ook al vaak bestempelt als nep, respectloos of ongeloofwaardig. En dit is ook niet wat je wilt bereiken met je campagne.

Les voor de volgende keer

Wat wel een goede oplossing is bij het gebruik van Twitter, is om tweets in te plannen die je wel zelf schrijft alleen voor een later gepland tijdstip. Hier zijn verschillende programma’s voor te gebruiken. Je schrijf zo zelf de tweets en hebt Twitter zo in je eigen beheer. Leer voor je volgende campagne dus van de fouten van Coca-Cola en let op wat er gebeurt.

Share this post