Liefde overstijgt alle culturen en haar gerelateerde zusje ‘romantiek’ genereert miljarden. Opmerkelijk is dat men in Azië het meest
blijkt uit te geven aan Valentijnscadeaus, zij geven gemiddeld $274 (€ 241,88) per persoon uit, wat meer is dan waar dan ook ter wereld.
Mensen zijn geneigd om vast te houden aan vereenvoudigde ideeën en visualisaties van liefde. Romantische liefde staat vaak centraal in klassieke teksten en sprookjes met een duidelijke expressie. Liefde wordt al eeuwen vertegenwoordigt in de vorm van een hart. Men geloofde dat het hart het middelpunt van alle emoties is en liefde de sterkste emotie van allemaal. Terwijl Valentijnsdag tegenwoordig synoniem is voor kaarten, bloemen en chocolade, wordt de vorm van het hart universeel erkend.
Romantische liefde wordt geassocieerd met veel visuele clichés via: het aanbieden van rode rozen, champagne drinken, omhelzingen, kussen, eten delen, cadeaus uitwisselen, chocolade, een ring of andere sieraden aanbieden etc. Het sentiment en de visuele concepten zijn consistent in de meerderheid van landen waar Getty Images beelden licenseert. Of het nu gaat om een Nederlands, Indonesisch of Afrikaans koppel, de onderliggende concepten die gecommuniceerd worden zijn grotendeels hetzelfde wereldwijd.
Ondanks deze clichés, weten we allemaal dat de liefde van de 7 miljard mensen op deze wereld er niet daadwerkelijk zo uitziet. Iedere vorm van liefde is 3-dimensionaal, asymmetrisch en uniek. ‘Liefde’ is allesomvattend.
Verbindingen tussen mensen worden ondersteund door liefde. Het is een intieme band tussen vrienden, familie of geliefden. Deze verbindingen kunnen zelfs worden uitgebreid met dieren, tot hun band onderling en met mensen. Mensen antropomorfiseren dieren, oftewel er worden menselijke eigenschappen toegekend aan dieren. Als we dieren met elkaar zien knuffelen, brengen we hiermee onze eigen gevoelens over, vanwaar de populariteit van de zogenaamde Buzzfeed katten listicles! Onze band met huisdieren gaat zo ver dat dit nu een belangrijk onderdeel uitmaakt van Valentijnsdag. In 2015 is de verwachting dat er van de $18.9 miljard, (circa €16,5 miljard) die Amerikanen uitgeven aan Valentijnsdag, $703 miljoen (circa €615 miljoen) uitgegeven aan huisdieren. Denk aan roze truien voor katten en dieprode hartvormige doosjes vol traktaties voor honden.
Internet heeft een wereldwijde visuele alfabetisering teweeg gebracht. Aangezien er dit jaar meer telefoons met camera’s in omloop zijn dan dat er mensen rondlopen wereldwijd, nemen de aantallen foto’s die dagelijks gemaakt en gedeeld worden uitzonderlijke proporties aan. De diversiteit aan pure beelden die beschikbaar zijn, betekent dat oude clichés op vernieuwende wijze in beeld gebracht worden en diversiteit, karakter en persoonlijkheid waarde toevoegen aan eeuwenoude weergaven.
Werk, reizen van en naar werk, klusjes, taken en financiën. Er zijn zoveel dingen die in de weg staan om meer tijd met onze geliefden door te brengen. Ook technologie heeft zijn voor- en nadelen. Enerzijds stelt technologie geliefden in staat om betaalbaarder en visueler dan ooit te communiceren over lange afstanden. Anderzijds vormt technologie een barrière tussen de verbondenheid van mensen. Onze levens worden gecontroleerd door technologie waarin werk overgaat in persoonlijke tijd. Het vormt een afleiding wanneer we omgeven zijn door vrienden en familie en het biedt geen oprecht authentieke gevoelsmatige ervaring. Het resultaat is dat de visuele weergave van menselijke verbondenheid beter werkt als technologie niet aanwezig is, of als het wel aanwezig is waarde toevoegt en geen bron van afleiding vormt.
‘Selfie’ was vorig jaar de snelst groeiende zoekterm op iStock by Getty Images. De technologie is de drijvende kracht achter deze trend die zich uit in solo selfies en selfies met anderen. We zien dagelijks allemaal meer portretten dan dat we (waarschijnlijk) willen. De invloed van deze voornamelijk geënsceneerde beelden is dat het zelfbewustzijn hoger is – niet per se op een zelfingenomen, overdreven bewuste manier maar door te leren waarderen wat we hebben met alle imperfecties die daarbij horen en dit te vieren via liefde voor onszelf.
Diversiteit is zelden een onderwerp dat aan bod komt op Valentijnsdag maar dat is nu aan het veranderen, 2015 wordt het jaar waarin we de diversiteit van de mensheid vieren. Dit is een tegenreactie op het volume aan beelden waarin mensen in beeld worden gebracht die er hetzelfde uitzien. Consumenten reageren steeds meer op modellen en beelden die intrigeren en anders zijn.
Het 180 jaar oude sieradenmerk, Tiffany & Co., heeft onlangs een nieuwe campagne gelanceerd die over de hele wereld headlines heeft gegenereerd. Hierin zijn zeven koppels te zien, waaronder een homoseksueel stel (die in het dagelijks leven ook daadwerkelijk bij elkaar zijn). Per stel is te zien hoe zij elkaar ten huwelijk vragen. Liefde wordt steeds vaker gevisualiseerd als een universeel gevoel dat maatschappijen, community’s, etnische achtergronden en seksuele voorkeuren overstijgt.
Deze Valentijnsdag is het moment om de cliché te beëindigen, te breken met stereotypes en een nieuwe visie te geven aan wat liefde voor ons betekent in de wereld van deze tijd.
Alhoewel de klassieke Valentijnsdag beelden niet minder iconisch zijn, dagen we vormgevers uit om de tradities deze Valentijnsdag los te laten en in de afbeeldingen te duiken die een moderner en ingesloten sentiment tot uitdrukking brengen:
Deze blogpost is geschreven door Rebecca Swift, Director Creative Planning, iStock by Getty Images.
[Fotocredits afbeelding homepage en bovenaan: ProjectB/iStock by Getty Images]