02.07.2015
Automotive

TU/e studententeam toont Stella Lux, de ‘energie-positieve’ zonneauto

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Het studententeam Solar Team Eindhoven van de Technische Universiteit Eindhoven heeft vandaag haar nieuwe zonneauto gepresenteerd. ‘Stella Lux’ is een intelligente gezinsauto op zonne-energie die meer energie oplevert dan verbruikt.

De Lux kent een range van tenminste 1.000 kilometer in Nederland, heeft plaats voor vier personen en is uitgerust met een speciaal ontworpen navigatiesysteem. Met deze auto gaat het team van de TU/e 18 oktober 2015 van start in de Cruiser klasse van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.
Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.

Auto die energie oplevert

Solar Team Eindhoven heeft als doel de auto van de toekomst te ontwikkelen. Door aerodynamisch design te combineren met lichtgewicht materialen als carbon en aluminium, hebben de studenten uit Eindhoven dit jaar wederom een bijzonder zuinige auto ontworpen. Stella Lux haalt op een zonnige dag in Nederland een range van 1.000 kilometer.

Per saldo levert deze auto dus meer energie op dan ze gebruikt en is daarmee ‘energiepositief’. Het energie-overschot kan aan het elektriciteitsnet geleverd worden en zou daarmee een bijdrage leveren aan het verbeteren van maatschappelijke problemen op het gebied van energiegebruik.

Challenge

Het studententeam neemt dit jaar wederom deel aan de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Deze wedstrijd voor zonneauto’s, met een afstand van 3.000 kilometer, gaat dwars door de outback van Darwin naar Adelaide. Het Eindhovense team rijdt in de ‘Cruiser Class’, een klasse voor gezinsauto’s. Hierin ligt de nadruk op een praktische en gebruiksvriendelijke zonneauto in plaats van enkel een snelle auto.

In 2013 won het team de titel in de Cruiser Class met zijn eerste auto Stella. Dit jaar weegt het aspect snelheid zwaarder in de beoordeling dan in 2013. Het team was daarom verleid om een lichtere auto te maken, met minder zitplaatsen. Toch koos het team opnieuw voor een volwaardige gezinsauto.

Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.
Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.
Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.
Foto: TU Eindhoven \/ Bart van Overbeeke.

Share this post