2015 is het jaar waar Marty McFly uit de filmklassieker Back to the Future II naar toe reist vanuit zijn eigen tijd (1985). Het is een compleet onbekende en futuristische wereld voor hem: er zijn zelfdrogende jassen, schoenen die zichzelf strikken en natuurlijk vliegende auto’s. In 1985 was het geloof in de technologie oneindig en in 2015 zou niets te gek zijn. Op onze beurt kijken wij weer uit naar wat er de komende jaren allemaal ontwikkeld gaat worden. Van vliegende auto’s naar hypermoderne vliegtuigen: hoe ziet het vliegtuig van de toekomst eruit? De EUclaim experts nemen je mee naar de toekomst.
Verwacht geen stoelen met riemen die automatisch dichtklikken als je gaat zitten of fruit dat uit het plafond groeit in 2015, maar wel meer vluchten, minder uitstoot, een kortere reistijd en natuurlijk hoogwaardig design. Hoe dat eruit ziet?
In april 2013 bracht de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Virgin Atlantic van Richard Branson groot nieuws naar buiten: ze hadden een vliegtuig ontworpen met een glazen vloer. Passagiers zouden zo precies kunnen zien wat er onder hen gebeurt. Het bleek een 1-april grap, maar er spoken nu nog steeds verhalen rond op het internet over het vliegtuig met de glazen vloer. Vooral in de Chinese media zou de grap erg goed aangeslagen zijn.
Het afgelopen jaar zijn er verschillende bedrijven geweest die met het ontwerp kwamen voor een vliegtuig zonder ramen. Een raamloos vliegtuig heeft als grootste voordeel dat vliegen op deze manier minder brandstof zal kosten: ramen maken een vliegtuig namelijk minder aerodynamisch, waardoor het brandstofverbruik omhoog gaat en de brandstoftank groter moet zijn. En minder brandstof betekent minder uitstoot en bovendien minder kosten.
Je hoeft niet bang te zijn voor een claustrofobisch gevoel in een raamloos vliegtuig. In het ontwerp worden de ramen vervangen door energiezuinige OLEDs (organische lichtemitterende dioden) die met behulp van camera’s een beeld van buiten weergeven. Net alsof je voor een raam zit, dus.
Vorig jaar heeft een designbedrijf uit Parijs een prijs gewonnen met zijn IXION Windowless Jet Concept. Het idee daarachter is dat de passagier een 360° panoramisch beeld te zien krijgt van de omgeving van het vliegtuig (op het plafond en/of zijden van de cabine), opgeroepen door camera’s aan de buitenkant. Maar de mogelijkheden van het panorama zijn eindeloos. Wat als het bijvoorbeeld erg mistig is? Dan kan de vliegtuigmaatschappij ervoor kiezen een beeld van een mooi palmbomenstrand, de maan of zelfs een goede film weer te geven. Denk ook aan het uitzenden van een zonsopgang of zonsondergang, om zo passagiers te laten wennen aan de verschillende tijdszones en een jetlag te verminderen (altijd fijn!). En natuurlijk duurt het ook niet lang voor reclamemakers hier handig op in zullen spelen.
Wie zich het vliegtuig van de toekomst probeert voor te stellen, denkt misschien toch al snel aan Star Trek-achtige vliegtuigen, ruimteschepen. Experts van Nasa en Boeing lijken de films in ieder geval in hun achterhoofd te hebben gehad bij het vliegtuig dat ze ontworpen hebben. Het doel daarbij was een vliegtuig te ontwerpen dat zo aerodynamisch mogelijk is, en tegelijkertijd licht en snel.
Airbus gooit het over een andere boeg met een vliegtuig dat flexibele vleugels heeft als een vogel en een bijzondere staart.
Jammer genoeg moeten we nog even wachten tot deze vliegtuigen ook echt de lucht in gaan: de ontwerpen staan alleen nog op papier.
Fossiele brandstoffen worden steeds schaarser en duurder. Om te kunnen blijven vliegen, is het voor maatschappijen dus noodzakelijk dat ze met nieuwe vormen van brandstof komen. De voorspelling is nu dat vliegtuigen in de toekomst op stroom zullen vliegen. Om dat te bereiken, moet er nog wel een batterij worden ‘gemaakt’ met voldoende kracht voor een heel vliegtuig. Een andere mogelijkheid is het gebruik van biobrandstoffen, wanneer deze over een tiental jaren goedkoper zijn.
Niet alleen de vliegtuigen zullen anders zijn in de toekomst, ook onze manier van vliegen. En dan met name onze vliegvelden. Want als we eerlijk zijn, kunnen die nog wel een stuk praktischer en sneller. Airbus stelt zich het vliegveld van de toekomst voor als een soort metro- of treinstation, waar vliegtuigen op- en aanvliegen. Passagiers kunnen naar wens instappen, net wanneer het ze uitkomt. Het andere scenario is minstens zo futuristisch: passagiers nemen plaats in de stoelen in een losse cabine, die zo – kant-en-klaar – in het vliegtuig geschoven wordt. Dat zou een stuk gemakkelijker zijn en bovendien veel tijd schelen.
Of wat denk je van een vliegtuigcruise? Nu vinden we het heel normaal om een bootcruise te boeken en ondergedompeld in luxe te genieten van het leven op zee. Maar het uitzicht vanaf boven is minstens zo mooi.
Het vliegtuig van de toekomst: Marty McFly zou zijn ogen niet geloven.
© peshkova – Adobe Stock