PostNL heeft in samenwerking met Cendris onderzoek gedaan naar de manier waarop Nederlanders hun vrije tijd besteden. Ze hebben tijdens dit onderzoek vooral gekeken hoe mensen zich oriënteren en hoe ze aan hun kaartjes komen.
Gezinnen gaan het liefst naar de dierentuin, de jongeren gaan graag naar festivals en de ouderen brengen de meeste tijd door in musea. De alleenstaanden gaan vaker naar de bioscoop.
Nederlanders zoeken graag naar kortingsacties voor hun dagje uit. Het blijkt uit het onderzoek van PostNL dat korting extreem belangrijk is voor de Nederlanders. Veel mensen wachten ook met boeken totdat ze ergens een kortingsactie tegenkomen. We boeken dan ook vaak maar een paar dagen van tevoren ons ticket en soms ook pas op de dag zelf.
Een uitzondering met tot het laatste moment wachten zijn festivals, concerten en voorstellingen. Hier kopen we wel vroeg kaartjes omdat we anders bang zijn dat het later uitverkocht is en er helemaal geen kaartjes meer beschikbaar zijn.
We boeken tegenwoordig bijna alles online. De Nederlanders ontvangen het liefste iedere maand een mail in hun inbox met actieproducten of andere aanbiedingen. Ook oriënteren we ons graag online voordat we een dagje weg gaan. Hier wordt dan interessante en relevante informatie gevonden die de keuze voor een dagje weg gemakkelijker maken. Bij het oriënteren zoeken we ook nog weleens op kortingsbonnen voor het dagje uit.