Het zal de lezer misschien zijn ontgaan, maar vandaag kan Nederland officieel een Xbox One aanschaffen. Niet vreemd, want nergens is er een commercial, reclamezuil of zelfs maar een flyer te vinden. Waarom blijft Microsoft zo stil over zijn nieuwste lancering?
Wie vorig jaar met de Amsterdamse metro moest kon er niet omheen: de PlayStation 4 was in het land. Bijna alle ondergrondse stations stonden bomvol For the Players posters. Elders was het weinig anders. Sony had een nieuwe console en heel Nederland moest en zou het weten.
Een wereld van verschil vergeleken met Microsoft. We kregen taal noch teken over de aanstaande lancering te horen. Als het nieuws over de gebrekkige Nederlandse spraakherkenning van Kinect niet was verschenen, waren we de datum misschien zelfs vergeten.
Retailers
We zijn niet de enige. Entertainment Business meldt dat winkeleigenaren ook geen informatie over beschikbare aantallen of promotie materiaal krijgen. Retailers importeren daarom liever, om hun klanten tevreden stellen. EB schat dat er 11.000 Xboxen uit het buitenland in omloop zijn.
Waarom zo weinig aandacht? Er zijn al tien miljoen PS4 eigenaren terwijl de Xbox One (de precieze cijfers zijn onbekend) achterloopt. Deze maand krijgen 26 landen de nieuwe console. Een wereldwijde campagne lijkt dan een logisch idee.
Microsoft denkt echter bescheiden. ,,Omdat de Xbox One was uitgesteld, besloten we de focus wat marketing betreft te leggen op onze partners. Dit zijn vooral de retailers waar Microsoft activiteiten mee opzet. De promotie zit dus daar. In alle pre order bundels zaten overigens twee of drie games extra”.
Begrijpelijk na alle ophef van de afgelopen vijftien maanden, maar een mooi product mag best van de daken worden geschreeuwd. Over toekomstige promoties kon Microsoft echter nog niets zeggen. In ieder geval is de Xbox One gearriveerd, ook deed het dat op kousenvoeten.