10.10.2014
Events

Groot groter grootst: Dreamforce 2014

By: Jeroen de Hooge

BlogEvents

Nog even en dan vertrekt de Boeing 747 van de 95-jarige KLM naar San Francisco waar op maandag 16 oktober Dreamforce van start gaat. In vier dagen ga ik ervaren hoe de toekomst van cloud, social, mobile en ‘connected’ technologie er uit zal zien. Met 1.400 sessies, 135.000 bezoekers uit meer dan 80 landen en sprekers als Al Gore en Hillary Clinton is Dreamforce het grootste software event ooit. Kijken we over een paar jaar terug op 2014 als het jaar waarin de echte transitie ontstond in de driehoek IT/Sales en Communicatie?

Transities ontstaan in het eeuwige spanningsveld tussen mensen en systemen die elkaar versterken maar ook gevangen houden. Omdat beide constant veranderen loopt de dynamiek hoog op. De ontwikkelingen op het gebied van internet en communicatie gaan razendsnel. Kon een bedrijf het zich tien jaar geleden nog permitteren om een klant slecht te behandelen want dat was er toch maar een, in 2014 vertegenwoordigt deze ene klant met een slechte review op social media duizenden klanten. De rollen zijn voorgoed veranderd en dat kenmerkt een transitie. Deze is zowel radicaal als beklijvend.

Een ding weten we al; de organisator achter Dreamforce, volgens Forbes al vier jaar op rij het meest innovatieve bedrijf ter wereld, Salesforce, introduceert twee nieuwe mobiele apps: SalesCloud1 en ServiceCloud 1. Sales medewerkers hebben met de SalesCloud1 alles bij – of beter nog – in de hand om hun deals soepel en snel te sluiten. Alle apps werken naadloos samen en met de data van Thomson Reuters zorgt dit voor een meer dan compleet inzicht van de klant en kansen voor een geslaagde verkoop. De ServicecCloud1 is gebaseerd op hetzelfde principe en zorgt er voor dat bedrijven 24/7 betere en slimmere service kunnen bieden. Bij alles wat Dreamforce te bieden heeft, staat een feit centraal: ‘Data is king’. Dat wisten we al, maar wie is de keizer van de data? Dat is de online marketeer.

Het programma op Dreamforce onderschrijft dit met 347 sessies met titels als Achieving ROI from Predictive Content Across the Customer Journey en Amp up Your Communities with Orchestra CMS. Laat het maar aan de Amerikanen over om met ‘catchy’ titels te komen. Wat Dreamforce met de focus op de marketeer laat zien is misschien wel de aardverschuiving in de sales en marketing wereld waar ik naar op zoek ben. De relatie tussen bedrijf en klant is compleet veranderd. Hij maakt een 180 graden verschuiving van ‘bedrijf bepaalt, klant koopt’ tot ‘klant bepaalt, bedrijf luistert en klant koopt’. De marketeer is de gamechanger in de eeuwig in beweging zijnde relatie tussen bedrijf en klant. Zal Dreamforce daarvoor de bewijzen leveren? Ik ga het van 16 tot 19 oktober onderzoeken in San Francisco.

Infographic Dreamforce 2014, de statistieken
Infographic Dreamforce 2014, de statistieken

Share this post