Borderlands was zo’n titel waar (op Gamescom 2009) opeens iedereen achter ging staan (in elk geval in de pers), die super veel goodwill kreeg van mensen en die daardoor een hoop van zijn fouten vergeven kreeg. Als je dan ook nog eens bedenkt dat de titel tot ongeveer een jaar na dato nog heel flinke (betaalde) extra content kreeg die het spel naar een hoger niveau tilde zou je zeggen dat het lastig is om voor een tweede deel, dat schijnbaar uit precies hetzelfde vaatje tapt en eigenlijk voornamelijk de fouten van het eerste deel verbetert, de handen op elkaar te krijgen. Maar dat zou je dan verkeerd zeggen, want iedereen staat weer in de rij om Borderlands 2 in de armen te sluiten, deze jongen incluis.
En om fair te blijven, er is best veel veranderd als je goed bekend bent met de eerste game. Het grafische stijltje (op zich onveranderd) is verder verfijnd en wordt vooral gebruikt om andere omgevingen te laten zien. Er is meer dan woestijn in het Borderlands-universum en in het tweede deel zul je dat kunnen gaan ontdekken. Daaraan vast zit een veel grotere verscheidenheid in vijanden. Niet alleen krijg je een grotere variatie in kleine en grote vijanden, maar ook in wat ze doen. Zo probeerde één van de sneeuwmonsters in de demo de spelers te vermoorden met hun eigen auto, wat tot hilarische taferelen leidde. Ook wordt er beter dekking gezocht bij vuurgevechten en beseffen de vijanden zich ook dat ze gewond geraakt zijn en zullen zich ook uit de voeten maken als dat verstandig is.
Veel veranderingen in de game lijken geboren uit een wil van Gearbox om te laten zien dat dit vervolg geen content dump is, zoals ze veel concurrerende shooters met een cijfer achter de titel lichtelijk smalend noemen. Maar er zijn ook een aantal zaken die vervelend waren aan Borderlands en ook die worden aangepakt, voorop de problemen die veel mensen hadden met de co-op (in principe dé manier om Borderlands te spelen.) Het gezeur dat je had als iemand uit een groep een uur of twee niet meespeelde en daarna constant gedisqualificeerd werd van vooruitgang is nu opgelost en Gearbox belooft dat het in zijn totaliteit veel gemakkelijker is om gewoon samen een game in te stappen en de wereld te gaan verkennen.
Die wereld is ook een stuk coherenter, aangezien de gebieden nu niet meer zo random aan elkaar geknoopt zijn dan in het eerste deel. Alles heeft zijn eigen plaats en geografisch klopt het allemaal. Helaas ziet het er niet naar uit dat de laadschermen tussen de verschillende gebieden verdwenen zijn, wat de ervaring natuurlijk compleet zou maken. Gelukkig hoef je niet meer constant in het menu te zitten voor de kaart, want ze hebben dan toch het licht gezien en een mini-map toegevoegd aan de game, net zoals andere kleine tweaks aan het menu en de interface. Zo kun je nu ook veel makkelijker zien of een opgeraapt wapen (want ja, ze hebben er nóg meer deze keer) een verbetering is ten opzichte van wat je nu hebt.
De wapens laten zich nu ook veel beter categoriseren, gewoon al door er naar te kijken. De verschillende merken zoals Hyperion, Vladof, Jakobs of Tediore hebben veel meer een eigen identiteit gekregen en die zie je ook terug in de materiaalkeuze van de wapens. Tediore bijvoorbeeld werd omschreven als de ‘Wal-Mart’ (zeg maar Aldi) van producenten, met goedkoop wegwerpmateriaal. Letterlijk, trouwens, want in plaats van herladen gooi je een (bijna) leeg geweer gewoon weg als ware het een granaat, waarbij de overgebleven kogels in het geweer bepalen hoe hard het zaakje ontploft. Het wordt dus leuker om van wapens te wisselen in plaats van een favoriet te kiezen en daar mee te blijven rondrennen, iets dat Gearbox ook wil gaan belonen in de game.
Ook de skills van de speelbare karakters zijn opnieuw bekeken, omdat die er in de eerste Borderlands halverwege je progressie naar level 60 niet meer zo veel toededen. Dat is nu voorbij, dus geen kleine verhoging van je statistieken meer waar je niks van merkt, maar echte serieuze veranderingen in je mogelijkheden tot aan het einde. “Game changers” noemen ze het bij Gearbox, al vertelden ze er nog niet bij wat voor vorm die gingen aannemen. Nu weten we eigenlijk nog niet genoeg om echt iets te kunnen zeggen, behalve dat het er goed uit ziet.
Maar ik moet eerlijk zijn, het is me echt een raadsel waarom Gearbox nog een game aan het maken is in plaats van een service. Als er één game is die je zonder met de ogen te knipperen zou kunnen zien als MMO dan is het Borderlands wel. Wat dat betreft gaat het de ontwikkelaars misschien iets te veel richting de content dump waar ze niet van houden, maar als ik zie hoe veel extra content er bij de eerste Borderlands bij gekomen is mogen we dat deze keer ook verwachten en dan zou ik zo graag een grote overkoepelende wereld zien waar je dan met groepen in gaat rondrijden of lopen. De game is er klaar voor. De spelers zijn er ook klaar voor. Ik ben er verdomme klaar voor. Maar tot die tijd kan ik me in elk geval wel verheugen op nog meer Borderlands. Als de oneffenheden allemaal zo goed weggepoetst worden als dat Gearbox belooft kan Borderlands 2 weinig anders dan succesvol worden.
Release: 2012
Prognose: knallen