EA Play is het label van EA dat verantwoordelijk is voor hun sociale games. Die hebben ook wat dingen aangekondigd deze E3, maar het is al te gemakkelijk om dat gemist te hebben met al het consolegeweld dat er tentoon is gespreid. Maar The Sims Social is te belangrijk om aan voorbij te gaan, want als één van EA’s meest populaire en breed gedragen franchises (De Sims) op het bekendste sociale netwerk (Facebook) wordt gezet door één van de bekendste ontwikkelaars in het veld (Playfish), dan moeten we met z’n allen opletten.
Het idee achter The Sims Social is dat je binnen Facebook je eigen Sim kunt bouwen, waarna de virtuele levens van jouw Sim en die van je vrienden zich kunnen gaan verstrengelen. Een sociaal netwerk binnen een sociaal netwerk, als het ware. Klinkt intrigerend, maar klinkt vooral als een idee dat vermoedelijk alleen heeft moeten wachten op genoeg momentum binnen Facebook en de mogelijkheden voor games daarin.
John Earner, General Manager van Playfish’s London Studio zegt, “This is the first time such a meaningful entertainment property is coming to Facebook. We are proud that we have combined the best of social game design with the best of The Sims franchise. The Sims was born to be social, and we can now deliver on that.” En hij heeft gelijk. De Sims is het schoolvoorbeeld van een game die het goed zou doen in een sociale setting en ik weet nu al dat als EA dit niet zelf de grond in boort, ze een ontstellend groot succes tegemoet zullen gaan.
Het combineren van de machanieken van een game als bijvoorbeeld Cityville met de Sims roept wel wat vragen op. Wat gebeurt er als je offline bent met je karakter en kun je opeens terugkomen op Facebook en ontdekken dat je zwanger/verhuisd/dood bent? Zijn er ook computergestuurde Sims en hoe werkt dat? Allemaal details die nog duidelijk moeten worden, maar dat houden we in de gaten.