Avatar Kinect is één van de nieuwe non-game applicaties die de nieuwe Kinect-camera tot zijn recht moet laten komen, want wees eerlijk: het accessoire heeft een hoog Wii-gehalte, oftewel is na de eerste periode van flink gebruik nu verworden tot iets waar je af en toe aan denkt als er mensen over de vloer komen en dat verder onder je TV staat te zoemen als je Xbox 360 wordt opgestart. Daar komt nog voor de zomer – ongetwijfeld tijdens de week van de E3-beurs in Amerika, begin juni, verandering in, althans als het aan Microsoft ligt. Want Avatar Kinect zou dé manier moeten gaan worden om met elkaar te praten. En hoe gek dat misschien ook klinkt – ik zie daar wel wat in.
Als je de video hebt gezien heb je een idee van wat de service doet: het laat je praten met verschillende personen waarmee je in een online party zit, maar dan met de gebaren en een gedeelte van de gezichtsuitdrukkingen op ieders avatar getransporteerd. Dat is een leuke gimmick, maar iets waar je als gewone gebruiker snel genoeg van krijgt, zeker met de ietwat flutterige achtergrondjes waar de gesprekken in kunnen plaatsvinden. Chatten met andere spelers doe je tijdens het spelen en daar heb je geen gezichtsuitdrukkingen en gebaren voor nodig.
Maar het zou wel een ideale manier zijn om gesprekken tussen verschillende mensen vast te leggen, als die niet in staat zouden zijn om met elkaar in één ruimte te zitten. Voor het maken van podcasts is het bijvoorbeeld ideaal, als je nu (zoals we binnenkort gaan doen als het werkt) het beeld en het geluid opneemt vanuit een Xbox kun je heel makkelijk een gesprek neerzetten met de bijbehorende context die je nog wel eens mist met alleen maar audio. En misschien wordt de service nog wel zodanig uitgebreid dat je een simpele PIP krijgt waarin je desgewenst even kunt kijken wat iemand aan het doen is terwijl je aan het spelen bent, want op de manier waarop het nu geïmplementeerd wordt is het slechts een kortstondige opleving van de Kinect, totdat we weer wat gave spellen krijgen voor het apparaat.