12.01.2011
Gaming

Microsoft: Windows Phone 7 is onze handheld-strategie

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Microsoft gelooft niet in aparte mobiele gameplatforms, zo zegt Global director of mobile gaming Kevin Unangst. Windows Phone 7 kan die rol volgens hem prima vervullen. “Dezelfde mensen die Halo ontwikkelden werken nu aan onze mobile console” vertelde hij op de afgelopen CES trots. Maar met wie is Microsoft nu precies aan het concurreren? En hoe willen ze dat gaan winnen? Er zijn vorige week een aantal games aangekondigd, zoals Fable II: Coin Golf, Full House Poker, Pac-Man, Pro Evolution Soccer, Pocket God en het op de Xbox 360 falende Game Room, maar dat is niet voldoende. En er zijn nog meer problemen aan de horizon.

microsoft-windows-phone-7-is-onze-handhe.jpg
microsoft-windows-phone-7-is-onze-handhe.jpg

De realiteit is voor Microsoft toch iets minder rooskleurig als Unangst het doet voorkomen. Met ongeveer anderhalf miljoen verkochte telefoons en zo’n 5500 apps (waarvan slechts 60 games die Xbox Live-ondersteuning hebben) heeft het platform al een flinke achterstand op concurrenten iOs en Android, waarbij het er niet uitziet alsof daar nog veel verandering in komt. Sterker nog, met de kersverse Verizon-deal in de achterzak zal Apple’s iOS platform alleen nog maar verder uitlopen met een geschatte 15 miljoen extra klanten die dat zal opleveren, om van de explosieve groei van Android maar te zwijgen.

windows-phone-7-series

Dat maakt het een uphill battle voor de gigant uit Redmond om ontwikkelaars over te halen om toch maar voor hun platform te gaan ontwikkelen. Natuurlijk zullen de grote titels als Angry Birds (die krijgt nog een Teletekst-versie als het zo doorgaat) wel terecht komen op 7, maar er ontstaat een grote mate van fragmentatie doordat de basisvereisten van Microsoft zo losjes zijn. Als alle telefoonmakers andere schermgroottes, displays en knoppen aan het maken zijn moet je daar als ontwikkelaar te veel rekening mee houden.

Het lijkt dus een non-strategie van Microsoft, al lijkt het op dat ze helemaal geen handheld strategie meer nodig hebben. In de vorige generatie werd een handheld-platform nog gezien als een noodzakelijke tweede pijler die je als consolemaker nodig had, maar de komst van de smartphones heeft het portable landschap zo door elkaar gegooid dat je van goeden huize moet komen om nog te kunnen concurreren. In die lijn is het wellicht de slimst mogelijke optie die Microsoft heeft om te proberen de voorsprong die de Xbox 360 nog heeft (in Amerika althans) te koppelen aan hun mobiele platform dat alle hulp nodig lijkt te hebben.

Share this post