16.09.2010
Gaming

Aha! De hardcore titels voor Kinect waren verstopt in Japan

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Waar de line-up voor Kinect vanuit Amerika en Europa alleen maar zogenaamde ‘casual’-games hebben opgeleverd die -tot grote ergernis van velen- bestaande klanten weinig reden gaven om enthousiast te worden over Microsoft’s nieuwe bewegingscontroller.

Hoe anders dan het nieuws dat vandaag uit Japan kwam: de één na de ander komen Japanse uitgevers met hardcore games voor Kinect. Het is allemaal nog niet klaar voor de start, maar er is in elk geval intentie om dingen te maken waar je als diehard gamer warm van zou kunnen worden. Wordt Japan de Kinect-kampioen voor de hardcore? Het lijkt er op dit moment wel op.

aha-de-hardcore-titels-voor-kinect-waren.jpg
aha-de-hardcore-titels-voor-kinect-waren.jpg

Zo is daar allereerst Project Draco, gemaakt door Yukio Futatsugi, die verantwoordelijk was voor de Panzer Dragoon serie waarvan het laatste deel op de Xbox is uitgekomen. Aan de ene kant bestaat de game uit een hoop luchtgevechten, waarbij je als speler de teugels van de draak vasthebt en vijanden kunt aanwijzen om ze aan te vallen, met aan de andere kant een variant op knuffelsimulatie Kinectimals, waarbij je communiceert met de draak en hem traint zodat die beter functioneert tijdens de gevechten. Veel meer dan het ene plaatje is er nog niet te zien, maar als ik die stijl zie moet ik direct aan Panzer Dragoon denken, dus met de stijl komt het in elk geval wel goed.

Afbeelding 61

Dan het hele gekke Codename D (ze moeten wel aan hun naamgeving gaan werken in Japan), geesteskind van Suda 51, die eerder al zijn samenwerking met Shinji Mikami heeft aangekondigd. De XBLA-titel wordt een echte actiegame waarbij je karakter op een verknipt pretpark terecht komt en daar moet zien te overleven. Er wordt vooral veel geslagen, dus geweren zul je niet tegenkomen. De karakters die in de screenshots te zien zijn (er was ook nog een live-action trailer maar die liet niet zoveel zien) lijken vooral heel bizar, zoals we dat van Suda gewend zijn, dus dit zou nog wel eens interessant kunnen worden, zeker omdat het als Live Arcade titel niet te lang kan doorrammelen.

Screen shot 2010-09-19 at 13.42.46

De grootste verrassing, helaas ook met de minste informatie, was toch Steel Battalion: Heavy Armor. Wel een mooie ironie, trouwens, om de game met de grootste controller in console-historie te gaan maken voor een systeem zonder knoppen. Maar hoe je de wandelende tanks uit de serie gaat besturen is nog helemaal niet duidelijk op dit moment, al lijkt em dat dingen als de aparte knop voor ruitenwissers en de ‘eject’-knop met apart kapje niet verwerkt zullen worden in de bewegingsbesturing. Er is wel een trailer, maar daarvan is nog geen frame besteed aan gameplay-beelden, dus we kunnen alleen maar gissen naar wat ontwikkelaar From Software gaat doen voor Capcom’s serie. Intrigerend is het in elk geval wel.

En dan als laatste een duo horrortitels: aan de ene kant hebben we Haunt, van ontwikkelaar NanaOn-Sha, bekend van Parappa the Rapper, Vib Ribbon en nog een hoop te gekke muziekgames. Haunt plaatst je in een huis vol met geesten, monsters, vallen en andere dingen die je niet wilt tegenkomen in het donker terwijl je onderzoekt wat de geheimen van het huis zijn. Klinkt als een hele standaard survival horror game, maar dan met Kinect. Ook hier weinig informatie, wat trouwens ook geldt voor SEGA’s Rise of Nightmares. Het wordt een horror game en daar houdt de informatiestroom weer op.

Ik verdenk Microsoft ervan dat ze heel bewust de Japanse ontwikkelaars hebben betaald om iets te bedenken voor Kinect, zodat ze op de TGS konden laten zien dat er echt wel iets gaat komen voor de game-enthousiasten in de toekomst. Dat zou ook verklaren waarom er weinig tot niets speelbaar of zelfs al toonbaar is, want wanneer zie je nou vijf games aangekondigd zonder ook maar één seconde gameplay te laten zien? De tijd zal het leren, maar zo lang ben ik in elk geval blij dat er andere dingen gebeuren met de Kinect, want Japanners mogen dan wel achterliggen als het om ontwikkeling van games gaat, met dit soort creatieve uitdagingen gaan ze wel goed om.

Share this post