21.08.2010
Gaming

De Sims gaan terug naar de Middeleeuwen

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Het is een moeilijk te verdrijven vooroordeel dat je bij de Sims weinig meer kunt doen dan wat je in het dagelijks leven ook al moet, dat de ontsnapping aan de dagelijkse sleur niet in de vorm van een virtuele dagelijkse sleur hoort te zijn. Maar de Sims gaat over het vertellen van verhalen, het mogelijk maken van die scenario’s die je in het echt nooit zou laten uitkomen maar die je onder het mom van een spelletje best kunt uitproberen.

Maar wat als de verhalen zich in het verleden afspelen? Laten we zeggen, de middeleeuwen? Wat weten wij nou van hoe het moet zijn geweest om smid te zijn in een middeleeuws koninkrijk, ridder, koningin, hofnar? Laat zo’n setting het toe dat je als Sim-speler je verhalen kwijt kunt? De ontwikkelaars denken van wel. En het was niet eens hun idee: zij hebben vooral vanuit spelers te horen gekregen dat die heel graag Ye Olde Sim zouden willen doen. En zo komt er dus nu De Sims: Middeleeuwen.

de-sims-gaan-terug-naar-de-middeleeuwen.jpg
de-sims-gaan-terug-naar-de-middeleeuwen.jpg

De manier om dat te doen ligt ergens tussen de klassieke Sims en een Role-playing game in. In plaats van het beheren van een enkele Sim of familie ben je nu altijd met een heel koninkrijk bezig, compleet met ambities die je kunt vervullen voor dat koninkrijk. Dat is niet zo overweldigend als het klinkt: je begint rustig aan met je koning of koningin, die vervolgens op avontuur kan gaan om punten te scoren voor het koninkrijk, wat op zijn beurt weer toegang verschaft tot extra karakters en gebouwen die je kunt plaatsen.

screenshot03

Dat is helaas wel één van de slachtoffers van deze nieuwe opzet: je kunt niet meer zelf de architectuur van je huis (nee, kasteel) bepalen. Natuurlijk is er wel genoeg mogelijkheid om het interieur aan te passen, zelfs een stuk makkelijker dan eerst, maar het kasteel ziet er altijd hetzelfde uit. Sterker nog: het staat ook altijd op dezelfde plaats, want binnen het koninkrijk zijn er verschillende gebouwen die je kunt neerzetten  en die hebben elk hun eigen plek in het koninkrijk.

Dat maakt de game minder flexibel als blokkendoos, maar je krijgt er veel keus voor terug op het speelvlak. De ontwikkelaars wilden graag zien wat er mogelijk was met het zelf bouwen van kastelen en andere gebouwen, maar konden het handgemaakte en unieke karakter van middeleeuwse architectuur niet rijmen met de vierkante bouwblokken die je nu in de Sims hebt.

Een voorbeeld dat we te zien kregen draaide om de ziekte van de koning waar een oplossing voor gevonden moest worden. De twee andere karakters die al beschikbaar waren konden dat op verschillende manieren mogelijk maken. Zo kon de dokter een speciaal ingredient ergens vinden om de vorst weer boven water te krijgen en kon de geestelijke het zaakje zegenen om te zorgen voor een optimaal resultaat.

screenshot02

Maar dit was slechts één van de opties: als er andere karakters vrijgespeeld waren, zoals bijvoorbeeld de spion, zou je er ook voor kunnen kiezen om de koning in zijn vergiftigde sop gaar te laten koken en een nieuw hoofd van het koninkrijk te installeren. Zo geeft de game nieuwe mogelijkheden terug om zowel het koninkrijk als de individuele Sims vooruit te laten gaan. Natuurlijk zijn er ook nog de basisbehoeftes die verzorgd moeten worden (al is het teruggebracht tot eten en slapen) en moet de kost ook nog verdiend worden. Want avonturieren, dat doe je maar in je eigen tijd.

Ik ben heel benieuwd of de Sims-community de nieuwe insteek voor deze Sims zullen waarderen: de kleine stap richting traditionele game met doelen en directe beloningen gaat toch ten koste van de open natuur van de games tot nu toe. Sims fans hebben nu met Middeleeuwen gekregen waar ze om vroegen, maar we weten allemaal dat elke keuze zijn consequentie heeft; daar ontsnap je dus zelfs in de Sims niet meer aan. De game zal volgend jaar voorjaar gaan uitkomen, dan zullen we zien waar de bijl zal vallen.

Share this post