Google heeft volgens welingelichte bronnen social games studio Jambool gekocht, niet per sé voor hun games, maar het betalingssyteem dat ze ontwikkeld hebben. Volgens insiders is dat systeem genaamd ‘Social Gold’ dé reden om Jambool te kopen, omdat het Google in staat zou stellen om een alternatief te bieden aan de Facebook Credits, die social game-makers nu 30% van hun omzet kost.
En vraag het maar aan Zynga: daar houden bedrijven niet van. Maar wil Google dan echt de strijd aangaan met Facebook? Het lijkt er wel op.
Jambool is niet de enige aankoop van Google, ze kochten vorige week Slide al op, ook niet direct voor de games die daar uit komen maar meer het sterke team dat ze als speerpunt kunnen gebruiken voor hun social gaming-strategie. Dat die ‘Google Me‘ gaat heten is ook geen echt geheim, maar wel nog wat die precies gaat inhouden, waarmee ik bedoel: hoeveel functies de service van Facebook gaat pikken.
Nu is dat an sich niet eens zo interessant, maar het is wel opmerkelijk dat de aankopen tot nu toe vaak gaming-gerelateerd zijn. Dat geeft nog maar eens aan dat social gaming een ontzettend belangrijk aspect is geworden waar je de oorlog op kunt verliezen. En dat kan Google zich niet permitteren, want als ze Facebook zijn gang laten gaan krijgen ze een probleem, dus moeten de grote partijen in social gaming binnengehaald worden.
Het is een koud kunstje om een betere deal aan te beiden dan Facebook nu doet om de Zynga’s (ook) op Google Me te krijgen, maar de structuur voor social gaming moet er wel gaan komen binnen Google (Me) en daar lijken deze aankopen op gericht te zijn, zeker die van Jambool. Google begrijp ’the social’ nog niet zo, dus de kennis die deze bedrijven met zich mee brengen gaan ze hard nodig hebben.
En ach, tegenstribbelen zullen de social game-makers toch blijven, maar die weten ook beter dan wegrennen bij Facebook zonder goed alternatief, dus onze Farmville is nog safe.