Lara Croft and the Guardian of Light komt 18 augustus uit in het kader van de Xbox 360 ‘Summer of Arcade’, die al Limbo en Hydro Thunder heeft opgeleverd. Ondanks de kwaliteit van de zomerse downloadgames tot nu toe is Guardian of Light toch de game die het ‘m moet gaan doen deze zomer en uitgever Square-Enix weet dat maar al te goed.
Die heeft daarom nu al aangekondigd dat er tussen oktober en december vijf extra pakketjes, variërend van extra puzzels en gebieden tot nieuwe karakters uit andere games om mee te spelen, zullen verschijnen. ‘Downloadable Lara Croft’ noemen ze het bij ontwikkelaar Crystal Dynamics, wat een leuke woordspeling is op DLC, maar er valt eigenlijk weinig te lachen bij de aankondiging van downloadable content voor deze downloadable game.
Dat heeft minder te maken met de betaalde extra content die er aan zit te komen maar eerder met de gratis eerste update die de game krijgt. De game is exclusief voor de Xbox 360 vanaf de release deze maand tot 28 september, wanneer hij ook uitkomt voor Playstation Network en Steam. En wat wil het toeval nu? De mogelijkheid om met twee spelers online deze -primair als co-op ervaring bedoelde- game te kunnen spelen wordt op diezelfde dag pas in de Xbox-versie geactiveerd middels een ‘gratis update’. Tot die tijd kun je alleen met iemand anders naast je op de bank de game spelen.
Nu kunnen we flauw gaan doen en zeggen dat het een beetje vreemd is om überhaupt downloadable content te hebben bij een downloadgame. Maar als een game in eerste instantie niet zo veel kost (want eerlijk is eerlijk: €15 voor deze game is lekker goedkoop) en de extra missies en al die andere content de moeite waard zijn voor de gevraagde prijs mogen ze uitbrengen van mij. Waar ik echter de grens trek is bij het uitbrengen van een spel zonder een centrale component daarvan, alsof je zegt: “Ja, je hebt deze Snickers gekocht, maar de pinda’s moet je er trouwens wel los bijbestellen.” Sta je daar met je Mars.
Laten we elkaar geen mietje noemen: deze game is domweg nog niet af en om de marketing van de ‘Summer of Arcade’ niet verloren te laten gaan heeft Crystal Dynamics (of in dit geval misschien uitgever Square-Enix) deze “oplossing” bedacht. Maar nu ga je wel hordes Xbox-bezitters bij de neus nemen die zich niet zullen realiseren dat ze niet samen met een vriend kunnen spelen. En dan wil ik niet eens de discussie voeren over hoeveel mensen dit zullen gaan effectief gaan missen of toch in hun eentje spelen, want dat is niet eens zo belangrijk.
Waar het voor mij om draait is dat je als speler zegt: ik wil een game kopen die af is. Ik zou dan ook heel graag zien dat we met z’n allen zouden wachten tot 28 september om de game te kopen, gewoon als signaal. Maar ik hoor nergens anders een onvertogen woord hoor over dit nieuws, dus misschien stel ik me aan? In elk geval zal ik benieuwd zijn hoe ze nu reclame gaan maken voor de game en of daar de term co-op nog in zal voorkomen, dat zou helemaal bizar zijn. Het is in ieder geval erg jammer, want wat mij betreft is deze game nu gewoon vertraagd.