04.06.2010
Gaming

Wordt Def Jam Rapstar roffe shit?

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Je kunt zeggen wat je wilt over het muziekgenre (en de meeste mensen zullen zeggen “ik heb het wel gezien”), maar het heeft wel een aantrekkingskracht op mensen die geheel en al niet te vergelijken is met andere vormen van gamen: het is beperkt bruikbaar (feestjes en andere plaatsen met drank hebben toch de voorkeur als een game vraagt dat je de schaamte voorbij gaat) maar spreekt wel dat gedeelte van je vrienden en bekenden aan die normaal hun neus ophalen voor het betere schiet- en vechtwerk.

En dat gaat dubbel op voor een game als Def Jam Rapstar; de eerste game die zich voor de volle 100% richt op rap en hiphop zou theoretisch een verdomd grote doelgroep kunnen aanboren die niks heeft met rock maar wel games speelt. Het enige dat de oprichters van 4mm Games (die ooit aan de wieg stonden van Rockstar Games, dus ook geen halve zolen) parten zou kunnen spelen is dat ze de game niet helder krijgen bij alle would-be homies.

Nu is dat niet de enige horde die de game moet nemen. Als je naar de gameplay video kijkt wordt vooral duidelijk dat het zich niet richt op de echte rapfans, daarvoor is de presentatie te veel SingStar en te weinig Rock Band, waarmee ik bedoel: gericht op skill. Want dat is wat je als rap- en hiphopfan verwacht van een rapgame; fuck it, dat is wat ik verwacht van een rapgame.

Zo’n game is rhythm-action van de zuiverste soort, het hele muziekgenre draait om timing en woordkeus en dat laatste is al voor je bepaald, dus dan blijft er weinig over dan op de beat te zitten. Dan moet je er als ontwikkelaar alles aan doen om dat puur te houden en mensen de kans te geven om die skill te cultiveren en deze presentatie lijkt daar niet op gericht, al is het systeem dat op je woorden let om te kijken of je de tekst ook meedoet al een grote verbetering en iets dat andere muziekgames in ieder geval moeten pikken.

Ik me heel erg af of er door de onmogelijkheid van een partymode (of ze moeten Wu Tang Rapstar gaan uitbrengen, wat sowieso een goed idee is) minder animo zal zijn om dit op te zetten. Net als het geflopte DJ Hero richt Def Jam Rapstar zich op een activiteit die inherent individualistisch is: je kunt wel met meerdere mensen rappen, maar nooit echt tegelijk, dus zit je effectief altijd op je beurt te wachten.

En is het gouden sterretje aan het eind van het nummer dan genoeg om mensen aan het spelen te houden? Als je het nummer opzet en ‘gewoon’ meedoet heb je hetzelfde bereikt maar valt het niet op als je een stukje mist. Ja, je kunt een video trekken met je webcam en daar effecten op loslaten, de community features zijn schijnbaar robuust genoeg om alles dat je hebt geproduceerd in-game te kunnen delen, maar zit de doelgroep van deze game daar op te wachten?

Ik ben wel heel benieuwd naar deze game, zoveel is zeker, en als het de markt kan aanboren die 4mm Games voor ogen heeft zou het ook weer een flinke boost aan het speelpubliek kunnen geven, en dat kan alleen maar goed zijn.

Share this post