23.09.2014
Gaming

Blizzard stopt ontwikkeling opvolger World of Warcraft

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Het zou de opvolger van massasucces World of Warcraft moeten worden. Toen Blizzard’s nieuw in ontwikkeling zijnde MMO (massief multiplayer online) game werd aangekondigd met de codenaam Titan vroeg iedereen zich af hoe ze het succes van WoW ooit gingen evenaren. En nu, zeven jaar later, blijkt dat ze bij Blizzard die vraag ook niet konden beantwoorden. 

Het lijkt in elk geval de enige mogelijke verklaring voor het stopzetten van de ontwikkeling van het MMO, zoals Polygon vandaag wist te melden. In een interview met de site vertelde Blizzard mede-oprichter en CEO Mike Morhaime dat ze er gewoonweg niet meer uitkwamen met de ontwikkeling van de -officieel nooit aangekondigde- game.

Morhaime en Chris Metzen zeiden in het interview dat ze zich op een gegeven moment realiseerden dat ze niet verplicht waren een MMO te maken dat de toorts van World of Warcraft zou kunnen overnemen. De druk was er wel, zowel intern als extern, maar zoals Morhaime in het interview zegt: Blizzard is niet getrouwd met het MMO-genre.

Mede door het succes van kleinere games als Hearthstone en het aankomende Heroes of the Storm voelde de -toch moeilijke- beslissing om Titan te cancelen gerechtvaardigd. Blizzard vindt het belangrijker om het vertrouwen van fans niet te schaden dan om een product uit te brengen alleen omdat er al een hoop geld in de ontwikkeling is gaan zitten. En dan moet je kritisch gaan kijken naar wat je tot dan toe hebt gemaakt.

Betekent dit dat Blizzard helemaal geen MMO’s meer gaat maken? Niet per sé, volgens Morhaime, maar de focus zit op dit moment niet daar voor Blizzard. De eerder genoemde kleinere games hebben Blizzard laten zien dat niet alles een wereldschokkend, mega-MMO hoeft te zijn om succes te hebben. Dat wil trouwens niet zeggen dat World of Warcraft ondergeschoven kindje wordt. Morhaime hoopt dat ze het, in zijn eigen woorden, “voor altijd zullen blijven ondersteunen.”

Share this post