13.01.2015
Online

Het gelijk van Taylor Swift toen ze haar muziek van Spotify af haalde

By: Dominique Dewitte

BlogOnline

De beslissing die de Amerikaanse zangeres Taylor Swift vorig jaar nam om al haar muziek van Spotify te halen was economisch gezien verstandig. Ondanks de snelle groei van de streaming muziekdiensten maakt hun bedrijfsmodel het bijna onmogelijk om een degelijke auteursrechtenvergoedingen te betalen aan artiesten. Zo is te lezen in een rapport van Leika Kawasaki, analist bij het consultancybureau Strategy Analytics.

De beslissing van Taylor Swift maakte vorig jaar een debat los over de voordelen en problemen van streaming muziekdiensten voor muzikanten. Swift zei dat de beschikbaarheid van haar songs op diensten zoals Spotify en Pandora ervoor zorgde dat ze veel minder albums verkocht. “Iedereen klaagt over de krimpende muziekverkopen, maar niemand probeert zijn manier van werken te veranderen,” zei Swift toen.

Uit cijfers die vorige maand werden vrijgegeven bleek dat bijvoorbeeld Pharell Williams
slechts 2.700 dollar verdiende aan 43 miljoen streams van het nummer ‘Happy’.

Hogere vergoedingen onmogelijk

Leika Kawasaki geeft Swift gelijk. Volgens Kawasaki laat het economische model waarop de streamingdiensten zijn gebaseerd, geen hogere auteursrechtenvergoedingen toe. Zeker de diensten die gratis worden aangeboden aan de consumenten en die betaald worden met advertentie-inkomsten kunnen volgens haar nooit veel opbrengen voor artiesten.


Het gevolg zou kunnen zijn dat we misschien nooit meer zoveel zullen spenderen aan muziek dan 10 jaar geleden werd gedaan,” aldus Kawasaki.

De cijfers in het rapport geven aan dat de inkomsten van Spotify het voorbije jaar weliswaar zijn gestegen, maar tevens diende bij de maandelijkse inkomsten per gebruiker een terugval geregistreerd te worden.


De kosten voor het verwerven van rechten op muziek stijgen voor Pandora en Spotify parallel met de groei van het aantal abonnees,” geeft Kawasaki aan. “Een hogere winstmarge of hogere vergoedingen voor muzikanten zijn daardoor ook in de toekomst niet erg waarschijnlijk.”

Snelle groei

Spotify telt nu 50 miljoen actieve gebruikers. Een kwart van die groep bestaat uit betalende abonnees. Ook YouTube en Apple
werken aan de lancering of uitbreiding van streaming muziekdiensten.

De groei van de inkomsten uit digitale muziekdiensten, die vorig jaar 14% stegen, kan de daling in de fysieke cd-verkoop echter niet compenseren. De enige oplossing is volgens Kawasaki het aanrekenen van hogere tarieven aan adverteerders en abonnees van de streamingdiensten.

Het rapport wijst ook op
een trend die een bedreiging zou kunnen vormen voor Spotify en Pandora. Steeds meer bedrijven begeven zich op de streamingmarkt en ook technologiefabrikanten beginnen zich nu op de sector toe te leggen.

Doordat die partijen vooraf geïnstalleerde applicaties aan gebruikers van smartphones, tablets en computers kunnen aanbieden, zouden ze op termijn bijzonder succesvol kunnen worden. ”
Het
machtsevenwicht in de digitale muzieksector zou wel eens kunnen veranderen
,” besluit Kawasaki.

[Afbeelding by Ronald Woan – Flickr CC]

Share this post