Consumenten van de toekomst willen de camera van hun smartphone niet louter voor de productie van selfies gebruiken. Een groot gedeelte van de respondenten blijkt daarentegen aan te sturen op het creëren van meer commerciële mogelijkheden voor mobiele beeldvorming. Dat is de conclusie van een rapport over het mobiele gedrag van millennials door het bedrijf Mitek, leverancier van mobiele beeldtechnologie.
Deze signalen geven volgens de onderzoekers aan dat de millennials en hun smartphone-camera’s er uiteindelijk zullen voor zorgen dat in de handel een duidelijke verschuiving van het geschreven woord naar het beeld zal dienen opgemerkt te worden.
“Het onderzoek toont aan dat de smartphone-camera een belangrijke plaats heeft ingenomen in het dagelijkse leven,” merkt James DeBello, chief executive van Mitek, op. “Millennials maken duidelijk dat ze hun camera willen gebruiken in een brede waaier van activiteiten, zoals bankieren, shoppen, ontspanning en opleiding.”
“Marketeers mogen die boodschap niet naast zich neerleggen. Deze leeftijdsgroep vertegenwoordigt immers een belangrijk kooppubliek dat men niet zomaar kan negeren. Bedrijven en financiële instellingen zullen in hun mobiele activiteiten dan ook visuele elementen dienen op te nemen om hun relevantie in de toekomst te kunnen behouden.”
De onderzoekers stelden onder meer vast dat 54 procent van de millennials de mogelijkheid zou willen om een cheque met hun smartphone-camera te verzilveren. Aangegeven wordt dat 34 procent van de ondervraagde millennials die strategie al heeft gehanteerd. Ook geeft 45 procent van de respondenten tevens de mogelijkheid te willen hebben om met hun camera ook een rekening te betalen. Dat heeft tot nu toe 21 procent al gedaan.
Volgens DeBello is het betaalverkeer dan ook een bijzonder interessante groeimarkt voor de mobiele beeldvorming. Hij wijst erop dat op dit ogenblik 48 procent van de millennials nog altijd één tot drie papieren rekeningen per maand betalen. Bij 19 procent loopt dat op tot vier of vijf rekeningen.
Uit de studie bleek nog dat 33 procent van de millennials ernaar zou streven om hun camera te gebruiken bij belangrijke fases in hun leven, zoals het afsluiten van een verzekering of de inschrijving aan de hogeschool. “De inzet van een camera zou immers een automatische registratie mogelijk maken en het manueel invoeren van data overbodig maken,” merkt DeBello nog op.
Daarnaast bleek dat 41 procent meer mobiele beeldvorming zou willen in de retailsector, gevolgd door verzekeringen (35 procent) en kredietkaarten (34 procent). Het rapport brengt tenslotte naar voor dat 60 procent van de millennials ervan overtuigd is dat mobiele platformen over vijf jaar het merendeel van de transacties zal hebben overgenomen.