08.01.2015
Video

Facebook ziet video groeien als onderdeel van online communicatie

By: Redactie Dutchcowboys

BlogVideo

Video blijft toenemen als onderdeel van de online communicatie, en zeker ook op mobiel! In slechts 2 jaar tijd is videoconsumptie op mobiel gegroeid met 532% en er wordt door Cisco geschat dat video tussen 2013 en 2018 zal verveertienvoudigen.

Een trend die men ook bij Facebook ziet. In een nieuwe blogpost delen ze enkele statistieken die deze trend duidelijk onderstrepen. Zo is het afgelopen jaar wereldwijd het aantal videoberichten per persoon met 75% toegenomen en in de VS met 94%.

Het aantal video’s van mensen en bedrijven in het nieuwsoverzicht is nu 3,6 keer zo veel als vorig jaar. En gemiddeld ziet meer dan 50% van de mensen in de VS die dagelijks terugkomen op Facebook minstens een video per dag. Een belangrijk deel van deze video’s wordt bekeken op mobiel: 65% wereldwijd.

Facebook schrijft dat mensen nu een nieuwe universele taal hebben, eentje die is samengesteld uit foto’s, emoji’s, stickers en video. Deze visuele taal wordt gezien als een bondige, tijd-efficiënte en krachtige manier voor mensen om hun boodschap over te brengen.

Mobiel

Een grote rol in de ontwikkeling van deze taal is weggelegd voor mobiele technologie.Mensen hebben altijd een camera bij zich om momenten vast te leggen, te delen en zich dus uit te drukken met beeld, geluid en beweging. Gemiddeld uploaden mensen wereldwijd iedere dag meer dan 350 miljoen foto’s naar Facebook.

Op Instagram is de communicatie altijd al puur visueel. Meer dan 300 miljoen mensen wereldwijd posten iedere dag meer dan 70 miljoen foto’s en video’s. Tegelijkertijd steeg in 2014 het gemiddelde aantal stickers dat gedeeld werd via Facebook met 75% ten opzichte van 2013.

Wat betekent dit voor merken?

Mobiel geeft merken meer mogelijkheden om mensen te bereiken op een visueel aantrekkelijk manier die bovendien taalbarrières overstijgt en via een scherm dat mensen altijd en overal bij zich dragen. Merken moeten hun verhaal tot leven brengen in slechts enkele seconden. Facebook noemt dat ”
thumb-stopping creative“, of creativiteit die ervoor zorgt dat mensen stoppen met scrollen.

Enkele observaties die jouw merk kunnen helpen. Facebook baseerde deze op eigen onderzoek naar consumenten en videoadvertenties:

1. Sterke creativiteit vanaf het eerste beeld: Waarde wordt erg snel gecreëerd, beginnende met de thumbnail en de eerste drie seconden van de video. Wil je dat mensen stoppen met scrollen en naar je video kijken? Zorg er dan voor dat het eerste frame direct pakkend is.

Toegevoegde waarde gaat echter verder dan de eerste seconden. Want uiteindelijk zijn verhaal en inhoud van belang. Hoewel mensen de neiging hebben om korte video’s te bekijken zullen ze ook lange video’s bekijken, zolang deze langere video’s een goed verhaal vertellen.

2. Ontwerp voor ‘geluid uit’ en voeg waarde toe met ‘geluid aan’: Mensen kijken steeds meer video op hun mobiele telefoon en doen dit de hele dag door. Video’s spelen automatisch zonder geluid. Gebruik daarom video’s die goed werken met én zonder geluid, zodat je boodschap duidelijk wordt zelfs als mensen de video zonder geluid afspelen. Doe dit bijvoorbeeld door tekst in je video te gebruiken.

3. Focus op je bredere campagne doelen: Sterke campagnes gebruiken een combinatie van creatieve middelen, bijvoorbeeld video en foto. Merken zullen hun creativiteit moeten optimaliseren voor verschillende schermen, apparaten en verbindingssnelheden om zo mensen op de meest aantrekkelijke en effectieve manier.

Share this post