Social Media wordt steeds belangrijker in ons dagelijks leven. We gebruiken veel verschillende netwerken om met elkaar in contact te blijven via het internet. Maar welke sites en kanalen gebruiken we wereldwijd het meeste? Hieronder een lijstje met de tien meest gebruikte social media netwerken ter wereld.
Via
Snapchat kunnen gebruikers elkaar foto’s en video’s sturen die maar een paar seconden te zien zijn. De app is ontwikkeld door studenten van de Stanford Universiteit in Californië. Deze applicatie is zo bijzonder omdat de beelden maar enkele seconden te zien zijn en daarna verdwijnen. Ook van de servers van het netwerk verdwijnt de foto. De verstuurder van de foto kan zelf instellen hoe lang de ontvanger de foto of video kan zien.
VKontakte is een sociaal netwerk dat in Nederland niet echt bekend is. De netwerksite is een gratis plek waar gebruikers online contact met elkaar kunnen houden. De site is beschikbaar in verschillende talen, maar vooral heel erg populair onder Russisch-sprekende gebruikers. Net als andere sociale sites kun je berichten naar andere gebruikers en in groepen. Ook kunnen foto’s, video’s, audio’s en webpagina’s gedeeld worden.
Sina Weibo is een Chinees microblog, het is een partner van Twitter en werkt ook vrijwel hetzelfde. Het werkt alleen met Chinese tekens, om het netwerk exclusief voor Chinezen te houden. Inmiddels al goed voor 157 miljoen gebruikers en daarmee het 8e populaire sociale netwerk ter wereld.
Tumblr is een netwerk waar gebruikers kunnen bloggen. Mensen met een Tumblr-account kunnen tekst met stilstaande en bewegende beelden, citaten, links en geluidsopnames delen. Op een openbare blog kan iedereen de door jou gedeelde berichten zien. Gebruikers – en zijn dat er dus al 230 miljoen wereldwijd – kunnen andere gebruikers volgen.
In Nederland
twitteren we erop los! Iedere dag worden er miljoenen tweets verzonden. Je volgt de mensen die je kent, die jou inspireren of die je interessante informatie bieden. Het bericht wat het meeste geretweet werd dit jaar was de selfie van Ellen Degeneres tijdens de Oscars in februari. Deze tweet is meer dan 3 miljoen keer geretweet.
Het is het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment:
Instagram. Inmiddels al goed voor meer dan 300 miljoen gebruikers over de hele wereld, die dagelijks duizenden foto’s met elkaar delen. Een van de meest opvallende nieuwtjes op gebied van Instagram was Rihanna, die haar account een tijdje moest missen omdat ze iets te veel naakt had gepost. Gelukkig is ze inmiddels weer terug.
LinkedIn is social media van een heel ander niveau dan de vorige netwerken. Het is jouw online cv, jouw zakelijk netwerk. Door je ervaringen, behaalde diploma’s en vaardigheden toe te voegen aan je profiel, kunnen andere mensen zien wat je allemaal in je mars hebt. De groei is er nog niet uit, want nog steeds melden zich iedere dag nieuwe gebruikers aan.
Waar Nederlanders de weg naar
Google+ nog niet zo hebben gevonden, is het toch het derde grootste sociale netwerk ter wereld. Sinds 2011 is het netwerk in de lucht, en experts zagen die lancering toen als een aanval op het toen al succesvolle Facebook. Wel populair in Nederland: video-conferencing via Google Hangouts.
QZone is naast Sina Weibo een gigantisch grote Chinese netwerksite. Dit netwerk is al sinds 2005 online en gebruikers kunnen sindsdien blogs en hun agenda bijhouden. Wat uniek is aan deze site is dat gebruikers van QZone zelf helemaal hun pagina kunnen opmaken en bewerken. Zo heeft iedereen die op QZone zit zijn eigen pagina en is er geen enkele dubbele te vinden. Compleet anders dus dan de nummer 1, waar iedereen hetzelfde profiel heeft. Met 629 miljoen is QZone het tweede grootste sociale netwerk ter wereld.
En dan de absolute nummer 1, twee keer groter dan de nummer 2. Facebook is – en blijft – de grootste. De mensen zonder Facebook worden steeds zeldzamer. Dit jaar werd de teller van het aantal gebruikers wereldwijd op 1350 miljoen gezet! Dit betekent dat bijna 20 procent van de wereldbevolking een Facebook-account heeft. In 2014 vierde Facebook ook de tiende verjaardag. Is de groei eruit, gaat Facebook ons vervelen, waar komt Mark in 2015 mee? We gaan het zien!