Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders.
Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan ben je mogelijk gevoelig voor luxe. Als je vaak 6 euro pint bij de AH, rook je waarschijnlijk, iets dat interessant is voor adverteerders maar mogelijk ook voor je zorgverzekeraar. En ontvang je kinderbijslag, dan wil je misschien wel reclame van Prénatal ontvangen. Zo dacht ABN AMRO toen ze op basis van deze gegevens klanten ongevraagd dergelijke aanbiedingen stuurden.
De bank is hiermee in strijd met de wet op bescherming van persoonsgegevens, die duidelijk stelt dat hiervoor tenminste expliciete toestemming nodig is van de klant zelf. ING probeerde het eerder dit jaar ook al, maar Twitter ontplofte en het publiek kwam in opstand. Men zei direct te stoppen met dit soort aanbiedingen en gaat nu eerst onderzoeken hoe ze dit netjes kunnen aanbieden, oftewel men bereid zich juridisch voor om het toch te gaan doen.
Crowdsuing heeft nu een oproep geplaatst om samen achter de eerste grote zaak vanuit het publiek te gaan staan. Ancilla Tilia is vandaag een offensief begonnen om dieper op de zaak in te gaan in de media, zodat er een publieke discussie op gang komt.
Ancilla: “De tijd is rijp om banken niet zonder meer hun gang te laten gaan. Banken zijn nutsinstellingen, klanten hebben geen keuze ergens anders te gaan bankieren. Het is een clubje oligopolisten die samen dergelijke praktijken opdringen aan klanten. Maar privacy is een grondrecht, het is absurd dat instanties die ons aan de rand van de afgrond hebben gebracht, nu weer de normen en waarden van onze maatschappij verslechteren.”
Ze vervolgt: “Het zou fantastisch zijn als we weer gaan geloven in de kracht van de massa. Met deze zaak kunnen we bij de rechter ons gelijk halen, de banken dwingen de wet te volgen, en hun klanten met respect te behandelen.“
Het Crowdsuing platform wil rechtszaken met maatschappelijk belang mogelijk gaan maken. Doel is om de manier waarop grote organisaties en de overheid met ons omgaat, positief te veranderen. Dat doen ze op 3 manieren:
– Ze financieren rechtszaken vanuit heel veel kleine donaties vanuit de crowd.
– Ze bieden juridische expertise en advies via tientallen aangesloten advocatenbureaus.
– En ze bieden professionele begeleiding bij het voeren van campagnes rondom zaken.