Pitchen voor een vijfkoppige jury met experts uit de Rotterdamse haven en IT, na een hackdag van 24 uur. Doe het maar eens! Het lukte de deelnemers van de tweede World Port Hackathon die tijdens de Wereld Haven Dagen werd georganiseerd op de Rotterdamse RDM-Campus. We presenteren de winnaars:
Beste overall concept: directe communicatie in de haven
Met hun concept ‘Call me on AIS’ wonnen Erik Konijnenburg en Richard van Klaveren de eerste prijs van de hackathon (€ 1.000,-). Weberichtten gisteren al over de heren die locatie gebaseerde peer-to-peer communicatie in de haven introduceren. “Een eye opener,” aldus de jury, “typisch zo’n concept waarbij je je afvraagt waarom het nog niet bestaat.” Ze bouwen slim verder op AIS, het standaard identificatie programma in de mondiale havenwereld.
Meeste potentie: Augmented reality
Hun pitch strategie ‘gratis bier voor iedereen’ was niet nodig. Jasper Hillebrand, Thom Knepper en Vincent Metevelis vormden on the spot een team voor #WPH2014 en ontwikkelden een Layar-achtige applicatie die de gebruiker directe data over schepen, bewegingen en containers geeft. Niet het meest innovatieve idee, wel breed en relatief makkelijk te ontwikkelen en inzetbaar. Bijvoorbeeld tijdens de Wereld Haven Dagen. De vraag “Waar gaat die boot heen pap?” levert geen ontwijkende antwoorden op, maar “Hij ligt nog drie dagen op deze plek en vertrekt dan naar Panama. En weet je hoe lang hij daar over doet…?”
Innovatieprijs: verdacht vaargedrag in kaart
Daniël Ducro, Egbert Wietses en Kevin Damstra kregen unaniem de prijs voor het meest innovatieve concept (€ 500,-). Zij willen abnormaal gedrag bij het binnenkomende vaarverkeer in kaart brengen. Daarbij gebruiken ze het open source project van Jeff Hawkins, NuPIC. Hierin worden algoritmes geprogrammeerd op basis van kennis over de werking van onze neocortex. Artificial Intelligence in de haven, deze jongens staan goed voorgesorteerd.
World Port Hackathon 2015
Hoewel #WPH2014 initiator Léon Gommans eerst een uiltje knapt, kijkt hij al uit naar de volgende editie. En als het aan hem ligt, is Rotterdam dan niet meer de enige deelnemende wereldhaven.
Deze blogpost werd geschreven door Fanny Evers.