Niet schrikken je hebt een Fiat 500 in allerlei kleuren, die koop je vanaf zo’n slordige 14K maar ze hebben ook een paarse, sorry Bordeaux PonteVecchio. Op die uitvoering is het getal 500 vervangen door 695 op staat er Edizione Maserati onder. Goed hou je vast, die kost dan gelijk ruim 3 keer zoveel, zeg bijna 47.000 euro.
We hebben het hier over een brulkikker van de eerste orde, een Fiat 500 Abarth 695 Maserati. Vergelijkbaar met Kylie Minogue op high heels in een Victoria Secret outfit dansend op de tafel bij DWDD. Het enige wat je nog kunt doen is in opperste extase je handen voor je mond houden en een emmer ijs over je heen gooien terwijl Matthys van Nieuwkerk flauw valt.
Da’s zo’n beetje het gevoel als je op een glad wegdek deze Abarth op sportstand zet en de gaspedaal door de bodem heen drukt. Je handen zitten niet meer voor je mond maar omklemmen het leren stuur. Flauw vallen is geen optie en de extase is te groot voor een onschuldig artikel. Om zeker te weten dat je zintuigen doen wat ze moeten doen hebben ze een tricolore in het midden van het leren en typische Maserati stuur geplaatst als hulpje dat je vooral rechtuit moet rijden. De Abarth brult, gromt, wiebelt met z’n kont, maak herrie als 3 sportauto’s bij elkaar en bezorgd je een glimlach die we alleen kennen van de Joker uit Batman movies. En dan te bedenken dat we het nog steeds over een uit de kluiten gewassen Fiat 500 hebben.
Mama mia, van alle snelle auto’s is dit de kleinste met de grootste funfactor waarbij je ook nog eens z’n dak achterover kunt gooien en hem omtovert in een cabrio. Tegen de constructeurs in Italië kun je dan alleen nog maar zeggen, fantastico signori Abarth, wat hebben jullie een leuk autootje weten te bouwen.
Wie echter denkt dat het plaatje met Maserati een goedkope verkooptruc is vergist zich lelijk. Voor deze prijs krijg je een mini Maserati in de huid van een Fiat Abarth. Van buiten is er styling genoeg met aan de achterzijde een heuse formule 1 diffusor met dubbele uitlaten. De flippers achter het stuur met een turbodrukmeter, een gerobotiseerde handbak met 5 versnellingen goed voor 180 PK, startknoppen voor de motor, luchtinlaten in de zijkant, géén sier en die echt nodig zijn om de speciaal getunde 1.4 motor te koelen. De fraaie mat-grijze 17” wielen met de Maserati drietanden geven hem de extra looks die passen bij deze uitvoering.
Van binnen vind je verder prima zittende leren sportstoelen in een fraaie beige kleur en op de grond bij het middenconsole een klein carbon plaatje met het productienummer wat ons zegt dat dit nummer 367 is van de 499 geproduceerde modellen.
Die gerobotiseerde handbak rijdt in het standje ‘doe maar rustig’ niet echt lekker. De versnellingen zijn kort en je voelt de auto een beetje inhouden. Als je wat meer gas geeft is dat duidelijk minder en als de sportknop wordt ingedrukt gaat het allemaal nog een stukje aangenamer. Maar eigenlijk moet je deze auto juist helemaal niet op ‘auto’ zetten maar zelf schakelen met de flippers. Dat rijdt tien maal aangenamer. De motor is soepel en luistert heel goed naar de berijder.
Het is wel duidelijk dit is absoluut geen gewone Fiat 500. Alles is anders en bijzonder aan deze edizione Maseratie. Zou je hem kopen, waarom eigenlijk niet. Vergelijken met andere auto’s heeft echt geen enkele zin en wat je kunt krijgen voor 47K doet er eigenlijk weinig toe. Dit brulbeestje wat smeekt om getemd te worden wil maar één ding en dat is hard vooruit. Wie nog twijfelt moet maar even lekker doorlezen. We kunnen wel een paar redenen (25) noemen waarom je deze Abarth 695 powered bij Maserati zou moeten kopen. Wat je er voor terug krijgt is een uniek exemplaar waarvan je later als je een beetje grote huiskamer hebt nog lang kunt nagenieten.
25 Redenen waarom je een Abarth 695 Edizione Maserati moet kopen