22.10.2014
Automotive

De nieuwe Nissan Qashqai, ruime crossover met veel comfort en rijgenot

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De nieuwste Nissan Qashqai is bijna 3 weken lang mijn beste reisvriend geweest tijdens een reisje wat begon vanaf de Belgische grens naar de Haute Savoi om daarna af te dalen naar de Correze en door te crossen richting het circuit van Le Mans. Meer dan 4.500 km dwars door Frankrijk met een auto die me iedere dag beter beviel en waarin het een groot plezier is om mee te rijden.

Nissan had voor deze trip een Qashqai DIG-T 115 Tekna geleverd, dat is misschien een mondvol maar past wel bij een auto die letterlijk bomvol met gadgets zit. Voor liefhebbers zoals ik er zelf ook een ben is dat altijd fun. In het glooiende landschap op de Franse péage is het heerlijk cruisen met deze Qashqai. De door NASA ontwikkelde stoelen, elektrisch verstelbaar, verwarmd en van leer, zitten voortreffelijk en de cruisecontrol zorgt voor een lange en relaxte rit. Onder de motorkap vinden we een 1,2-liter turbomotor die we vanuit Renault kennen. 15 jaar geleden zou je echt hebben gedacht dat je met zo’n grote auto en relatief zware bak als de Qashqai het op de snelweg wel kon vergeten. Niets is minder waar want  de viercilinder met een meer dan fatsoenlijk koppel levert genoeg vermogen om met de wagen heerlijk te cruisen. De handgeschakelde zesbak is verder prima al zou mijn persoonlijke voorkeur bij deze Qashqai liever uitgaan naar de X-tronic CVT-automaat die inmiddels leverbaar is (vanaf de Acenta-uitvoering) en die in tegenstelling tot de conventionele CVT-automaat het schakelgedrag van een meertrapsautomaat biedt. 

Het is al weer 10 jaar geleden dat Nissan voor het eerst de tekeningen liet zien van de Nissan Qashqai. Bijna 3 jaar later kwam de auto op de markt en dat heeft Nissan geweten want de auto is een doorslaand succes. Nu 7 jaar later is er dan de tweede editie van Nissan’s succesnummer. En ga er maar vanuit dat ook deze nieuwe Qashqai een succes gaat worden. Dit is echt wel een topauto voor deze klasse en wie er een proefrit mee gaat maken zal dat zelf gaan ervaren. 

Zo’n ritje door Frankrijk geeft je wel de tijd om alles van de auto te ervaren. Op wat langere heuvels is het terugschakelen naar de 5e versnelling. Onderin mist de 6e versnelling dan net wat trekkracht maar nog steeds zit ik met een vriendelijk gezicht naar m’n mede weggebruikers te kijken. Eigenlijk geldt dat voor alle versnellingen. De Qashqai luistert veel beter als je iets hoger in de toeren zit. Als ik eenmaal bij Grenoble ben en de Alpen om me heen zie is het genieten van het glazen dak. Eigenlijk zou iedere auto deze optie moeten hebben, sorry: die zou gewoon standaard meegeleverd moeten worden.  

De nieuwe Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna
De nieuwe Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna
Nissan_Qashqai_2014_2
Nissan_Qashqai_2014_2
Nissan_Qashqai_2014_3
Nissan_Qashqai_2014_3
Nissan_Qashqai_2014_4
Nissan_Qashqai_2014_4
Nissan_Qashqai_2014_5
Nissan_Qashqai_2014_5
Nissan_Qashqai_2014_6
Nissan_Qashqai_2014_6
Nissan_Qashqai_2014_7
Nissan_Qashqai_2014_7
Nissan_Qashqai_2014_8
Nissan_Qashqai_2014_8
Nissan_Qashqai_2014_9
Nissan_Qashqai_2014_9
Nissan Qashqai Concept 2004
Nissan Qashqai Concept 2004

Hoog in de bergen van de Haute Savoie bij Meribel en Menuires merk je wel dat je op echt stijle stukken behoorlijk terug moet schakelen tot zelfs terug naar de 1e versnelling. Dan mis je met de 115 pk wel wat extra vermogen maar daar zul je in Nederland zelfs op de Cauberg bij Valkenburg niets van merken.

Het stuurwiel had voor mij echter persoonlijk net iets dikker had mogen zijn. De bediening is verder prima bij Nissan en dat geldt ook voor de informatie en instellingen op de display tussen de tellers, cruisecontrol, telefoon en de geluidsinstallatie. Alles is zeer overzichtelijk en een handleiding is vrijwel overbodig.

Mijn drie weken durende stoelentest geeft me wel een genuanceerd beeld van hoe de NASA stoelen zitten. Wie echter denkt in een ruimtecapsule te zitten moet ik teleurstellen. De stoelen van de Qashqai zitten gewoon voortreffelijk en bieden heel veel comfort. Of de wagen is gemaakt voor personen van van mijn lichaamslengte (1.80m) weet ik niet maar in en uitstappen voelt zo natuurlijk. Iemand moet daarover nagedacht hebben want in de deze ruime crossover van Nissan lijkt alles te kloppen. Wat je misschien mist is een volwassen geluid bij een dergelijke grote auto, net als de claxon, I know tis een detail wat je eigenlijk niet hoort op te schrijven.

Nissan_Qashqai_2014
Nissan_Qashqai_2014

Ik weet niet hoe Nissan deze Qashqai heeft gepositioneerd maar de wagen is een familycar bij uitstek en voor kinderen achterop de achterbank is het glazen dak één groot feest. Maar wees eerlijk, ook de gemiddelde 50 plusser die op zaterdag een balletje wil gaan slaan op de golfbaan slaat absoluut geen gek nummer met deze Qashqai. De wagen mag echt gezien worden en krijgt ook bekijks als hij ergens geparkeerd staat. Waarschijnlijk zijn het alleen Nissan rijders maar dan zijn er in Frankrijk blijkbaar best veel want ik wordt op de eerste de beste parkeerplaats al aangesproken door een vriendelijk Frans echtpaar die graag wil weten of de auto mij bevalt. De lieve mensen hebben hun 6 jaar oude Qashqai 3 plekken verder geparkeerd en nemen zelfs staand voor de nieuwe Qashqai een foto. 

Mijn gadget uitvoering is voorzien van ‘lane assist’ die redelijk last heeft van ADHD en piept zodra je ook maar in de buurt van de streep komt. Voor nuchtere chauffeurs die moeite hebben met tussen de strepen rijden is dat misschien vervelend maar veilig is het zeker. Het piepje wordt opgeheven als je de richtingaanwijzer gebruikt. De twee camera’s aan de zijkant geven je assistentie bij de dode hoek in je spiegels. De Nissan Qashqai zit vooral boordevol elektronische snufjes die met veiligheid te maken hebben.En wees eerlijk dat kunnen er niet genoeg zijn moeten de ontwerpers hebben bedacht.

De zes versnellingsbak schakelt verder soepeltjes en blijf ik echt 20 dagen lang verbaasd hoe goed tegenwoordig lichtere motoren rijden. Alleen tijdens een 40 km lange file net voorbij Lyon mis ik de automaat, zeker als je dat gewend bent. Het navigatie systeem is snel en overzichtelijk. Met het glazen dak en een zonnebril op je snuffert moet je wel goed kijken maar dat zal bij de meeste auto’s onder deze zonnige omstandigheden wel zo zijn. De elektronische stuurbekrachtiging zorgt er voor dat de auto heel licht stuurt. Bij hogere snelheiden is de besturing heel direct en ligt de wagen echt als een blok op de weg. De Qashqai luistert goed naar z’n berijder. In de bochten hangt de wagen wel wat maar een gemiddelde chauffeur zal er weinig van merken.

Nissan_Qashqai_tekna_impressie_1
Nissan_Qashqai_tekna_impressie_1

Nissan heeft deze Qashqai Tekna uitgerust met een imposante lijst met attributen die alles te maken hebben met je veiligheid. Zo heeft de Tekna een Nissan Safety Shield. Dat is even wennen want bij het lezen verwacht je eigenlijk dat je hiermee beschermd wordt tegen vijandelijke eenheden vanuit de ruimte maar dat is het zeker niet. De Nissan piept en bliept dankzij het Front Collision Avoidance systeem dat de auto haarfijn in de gaten houdt. Het zijn mooie omschrijvingen voor onze eigen veiligheid in de auto. Zo zorgt de zogeheten Around View Monitor (AVM), welke gebruikt maakt van 4 camera’s rondom de auto, voor de blinde hoek detectie, helpt AVM je bij het inparkeren van de auto én lijkt het alsof je bovenaf door een drone wordt gefilmd. Het Safety-pakket omvat verder ook nog een automatische noodstop-functie en verkeersborden herkenning.

En dan komen we bij het inparkeren met de automatische inparkeerhulp. Is dat nu handig of niet? Dat heeft alles te maken met wat je ‘inparkeer-skills’ zijn. Wie niet kan parkeren zal er blij mee zijn. Wie fluitend z’n Qashqai achteruit aan de Amsterdamse grachten parkeert zal de optie nooit gebruiken. 

De besturing van de Qashqai is elektronisch geregeld. Het EPAS (Electronic Power Assisted Steering) systeem heeft twee standen: Normal en Sport. Bij de laatste lijkt de Qashqai wat zwaarder te sturen. En zo zit de auto zoals we al eerder hebben aangegeven bomvol met moderne snufjes die als je ze afzonderlijk beoordeelt eigenlijk vanzelfsprekend zijn. De meeste bediening hier gaat via het nieuwe Nissan Connect infotainment- en navigatiesysteem met een 7-inch touch-screen in het dashboard. Je eigen X-box inside. Het systeem is te koppelen met je smartphone en biedt toegang tot een aantal apps. Het fungehalte blijft hiermee ongekend hoog. Naast het 7-inch scherm heeft de Qashqai nog een 5-inch TFT-scherm in het instrumentenpaneel wat op een veilige manier veel informatie geeft aan de bestuurder.                                  

Nissan_Qashqai_tekna_impressie_2
Nissan_Qashqai_tekna_impressie_2
Nissan_Qashqai_tekna_impressie_3
Nissan_Qashqai_tekna_impressie_3
Nissan_Qashqai_DGT_i
Nissan_Qashqai_DGT_i

Als laatste het brandstofverbruik. De Qashqai biedt voldoende mogelijkheden om voordelig te rijden. Wanneer je van sportief rijden houdt zul je dat direct merken aan de benzinepomp. Tijdens mijn trip waarbij er heel veel landelijk is gereden in een bovengemiddeld heuvelig landschap lag het gemiddelde benzineverbruik tussen de 1:14 en 1:15 en dat is met deze 1.250 kg wegende crossover een prima resultaat.

Het is niet eenvoudig deze rijk uitgeruste Nissan Qashqai DIG T 115 Tekna nog objectief te beoordelen na 4.500 km. All I can say, als je echt een SUV wilt gaan kopen, in goed Nederlands een ‘cross-over’, moet je de zeker deze rijk uitgeruste en comfortabele auto gaan proefrijden. Deze nieuwe Nissan Qashqai is een prima auto die zeker zal gaan scoren in dit populaire segment!

Wil je weten waar we allemaal hebben uitgehangen tijdens onze trip door Frankrijk met de Nissan Qashqai, klik dan hier.      

Nissan_Qashqai_tekna_impressie_4
Nissan_Qashqai_tekna_impressie_4
De Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna die 3 weken lang een ware reisvriend is geworden
De Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna die 3 weken lang een ware reisvriend is geworden

Nissan breidt het gamma van de Qashqai begin volgend jaar uit met een nieuwe krachtige benzineversie. Dat is de DIG-T 163 met een 1,6-liter turbomotor met 120 kW vermogen en een hoge koppel (max. 240 Nm).

Standaard wordt Qashqai geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving. De uitrusting omvat onder meer ESP, zes airbags, airconditioning, cruisecontrol, een audiosysteem met cd-speler, aux- en USB-aansluiting en Bluetooth-connectiviteit. Ook led-dagrijverlichting, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en Hill Start Assist zijn standaard.

De huidige Qashqai DIG-T 115 (met X-tronic CVT) is leverbaar voor prijzen vanaf 27.800 euro. De prijzen voor de vernieuwde Connect Edition beginnen bij 27.350 euro.

Share this post