Uber is een populaire Taxi-app die in 2010 is gelanceerd. Met de app kunnen gebruikers een taxi oproepen en tegelijkertijd zien waar deze zich bevind. Na een taxirit kan de chauffeur via de app worden beoordeeld. Ook het betalen is een stuk gemakkelijker en veiliger aangezien dit volledig via de app geschiedt.
Nu 4 jaar na de lancering, is de app uitgebreid en beschikbaar in ruim 100 steden. In Nederland kan je de app gebruiken in Amsterdam en Rotterdam. In 2011 was het bedrijf al 49,5 miljoen waard. Afgelopen jaar viel de app in de smaak bij onder meer Google en Amazon die de waarde van het bedrijf hebben verhoogd naar 3,5 miljard dollar. Toch laat Uber het hier niet bij zitten. Volgens geruchten is het bedrijf op zoek naar meer investeerders om een totale waardering te behalen van 12 miljard dollar.
Waarom is de waarde van de app zo hoog?
Velen vragen zich af waarom de waarde van een eigenlijk simpel werkende taxi-app zo hoog is. Aan de ene kant werkt de geschatte omzet van 1,5 miljard dollar hier aan mee. Anderzijds genereert de app veel klantbeoordelingen over de taxichauffeurs.
Uber heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ontwikkeling en uitbreiding van de bestaande diensten. Zo heeft het bedrijf UberX ontworpen, een goedkopere versie van Uber. Hierbij kunnen klanten taxi’s bestellen waarvan de chauffeurs een licentie hebben, maar in een minder luxe auto rijden. Een tijdje later werd UberXL toegevoegd waarbij klanten taxi’s met minimaal zes plaatsen kunnen reserveren. Eerder dit jaar is al Uber Family aan het productassortiment toegevoegd waarbij klanten taxi’s met kinderzitjes kunnen oproepen.
Een van de andere diensten is UberPop waarbij normale consumenten zich als chauffeur kunnen registreren en bijvoorbeeld tijdens het forensen andere passagiers voor een relatief goedkoop bedrag kunnen oppikken. Deze consumenten ondergaan voorgaand wel een controle en in Nederland is deze dienst voorlopig nog niet beschikbaar. Mede dankzij deze laatste uitbreiding krijgt Uber veel kritiek. Taxichauffeurs zien deze ‘ridesharing’ vorm als concurrentie. In Brussel is al besloten dat deze dienst voorlopig geen intrede zal maken binnen de Europese Unie.