20.08.2014
Gaming

Gezien op Gamescom: Middle-Earth: Shadow of Mordor

By: Marnix Suilen

BlogGaming

Krijgen we met Middle-Earth: Shadow of Mordor dan eindelijk, na lang wachten, een goede Lord of the Rings game? Het klinkt misschien wat overdreven, maar dat is wel degelijk waar ik op hoop na het zien van de hands-off preview op Gamescom. Ondanks dat ik de game niet zelf mocht spelen weet ik nu wel van alles over het verhaal en de gameplay, en beide hebben erg interessante elementen in zich!

We beginnen met het verhaal. Shadow of Mordor speelt zich direct na het verhaal van The Hobbit af, jaren voor The Lord of the Rings. Je kruipt in de huid van Talion, een ranger van Gondor die The Black Gate bewaakt. Talion en zijn familie worden door orcs vermoord, maar Talion sterft niet en leeft verder als ondode. Celebrimbor, de elf die Sauron hielp met het maken van de ringen, heeft Talion uitgekozen als lichaam voor zijn geest.

Hoe dat precies gegaan is werd niet helemaal duidelijk, maar Celebrimbor heeft Talion nodig om opzoek te gaan naar Sauron’s ring, the ring of power. Er is echter nog iemand opzoek naar die ring: Gollum. Je zult hem regelmatig tegenkomen, waarbij de situatie ongeveer hetzelfde is als die in The lord of the Rings zelf: je weet dat hij niet te vertrouwen is en dat hij zijn eigen agenda naloopt, maar je hebt hem nu eenmaal nodig.

Doordat Talion en Celebrimbor één zijn speel je eigenlijk twee karakters in een. Talion is een uitstekend zwaardvechter, Celebrimbor kan goed overweg met pijl en boog. Effectief gezien verandert er niets aan de gameplay, je kunt gewoon met beide werken. Doordat Celebrimbor een geest is heeft Talion ook speciale vaardigheden. Zo kan hij, in specifieke situaties van de ene plek naar de andere teleporteren om daar een vijand te executeren. Ook kan hij in de geestenwereld kijken, die veel weg heeft van de Eagle Vision uit Assassin’s Creed. In die geestenwereld kan hij vijanden identificeren, sporen van onder andere Gollum zien en ziet hij gebouwen op plekken waar nu een ruïne staat. Qua gameplay levert dit alles voornamelijk een ‘gewone’ third-person action game op – waar niets mis mee is, als hij maar goed is.

Er is echter een element wat dit meer maakt dan ‘gewoon’: het Nemesis systeem. Eigenlijk is het idee heel simpel. Als je een vijand met een bepaalde rang, neem bijvoorbeeld een Uruk kapitein, vermoordt, dan zal iemand hem opvolgen. Mocht het je niet lukken om hem te vermoorden dan zal er iets veranderen, dat kan zijn dat hij zich niet meer zonder bodyguards laat zien, of dat je veel meer moeite moet doen om hem te vinden. Er zijn duizenden (!) mogelijkheden, waardoor iedereen een andere belevenis heeft, ondanks hetzelfde verhaal.

Talion en Celebrimbor vechten samen als een.
Talion en Celebrimbor vechten samen als een.

Er zijn nog meer gameplay elementen, zoals het overnemen van vijanden en ze een opdracht meegeven doormiddel van je geest-krachten. Deze dingen werden echter niet getoond waardoor ik daar niets over kan melden. Ik ben dan ook nog een beetje voorzichtig met mijn oordeel. Verhaaltechnisch zit het wel in orde en de gameplay lijkt goed in elkaar te zitten, maar dat was wel vaker zo met een Lord of the Rings game die het uiteindelijk net bleek te worden. 

Lichte twijfel dus, maar ook vertrouwen. De overeenkomsten met een game als Assassin’s Creed zijn groot dus de kans dat de gemiddelde dingen die je doet entertaining zullen zijn is groot. Middle-Earth: Shadow of Mordor heeft alles weg van een top game, maar dat durf ik niet te zeggen zonder gespeeld te hebben. 

Middle-Earth: Shadow of Mordor komt op 30 september 2014 uit voor Xbox 360, Xbox One, Playstation 3, Playstation 4 en PC.

Share this post