Je zou denken dat we allemaal goed prijzen vergelijken voordat we iets kopen, prijsbewust als we zijn. Maar niks blijkt minder waar. We weten namelijk helemaal niet waar spullen goedkoper zijn.
Start-up Yippie ziet dat zijn gebruikers – die door Yippie tijdens het online winkelen worden getipt op betere prijzen elders – in de beta-periode 8% gemiddeld besparen. Dat ge-extrapoleerd naar de totale online bestedingen van 6,2 miljard* geeft indicatie dat we in 2013 zo’n 459 miljoen EURO lieten liggen (8% van 6,2 miljard).
Dat het zo lastig is om altijd de beste prijs te weten, vond Maurice Kroon raar en maakte Yippie! Het is een tooltje dat je tijdens het bekijken van een product in een webshop een seintje geeft als het elders goedkoper is. Vergelijkbaar met het Amerikaanse ShopGenius, voor Nederlandse webshops bestond dit nog niet. De browser plugin activeert zichzelf als je in een webshop komt.
“We zijn een paar weken live met ruim 600 actieve gebruikers die met ons delen wat voor lol ze hebben als ze zonder moeite geld besparen. Ik ben gelukkig niet de enige (Nederlander) die daar blij van wordt”, zegt Kroon. “Online retailers zijn over het algemeen heel positief. Sommige gebruiken Yippie zelfs al om hun prijzen steeds tegen het licht te houden – slim. We krijgen een paar negatieve reacties van winkeliers die zien dat hun zorgvuldig opgebouwde imago van ‘goedkoop’ door de feiten onderuit gehaald dreigt te worden. Dat soort kritiek is het mooiste compliment.”
* De totale online bestedingen zijn in 2013 10,6 miljard. 6,2 miljard daarvan zijn fysieke producten en de rest onder andere tickets.