Consumenten hebben op het gebied van databescherming evenveel vertrouwen in buitenlandse geheime diensten als in sociale netwerken. Zo blijkt uit een enquête van het Global Research Business Network (GRBN) onder een paar duizend consumenten in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De onderzoekers stellen dat slechts 4% van de ondervraagden toegeeft een groot vertrouwen te hebben in sociale netwerken, terwijl 53% een groot wantrouwen heeft. Ook bij buitenlandse geheime diensten heeft 4% het over een groot vertrouwen, terwijl 57% zegt zich tegen die organisaties bijzonder terughoudend op te stellen.
Uit het onderzoek blijkt dat binnenlandse banken en financiële instellingen op het gebied van databescherming het grootste vertrouwen genieten (24%). Andere organisatie-types halen echter nog veel lagere scores. Onder meer bleek dat zoekmachines niet veel beter scoren dan sociale netwerken, want ook hier maakt slechts 6% gewag van een groot vertrouwen, terwijl 38% zegt totaal niet te geloven dat zijn persoonlijke gegevens bij deze aanbieders veilig zijn. Bij marktonderzoekers gaat het om scores van respectievelijk 5% en 41% en bij binnenlandse media om respectievelijk 4% en 43%.
Anderzijds blijken retailers met loyaliteits-programma’s door 10% van de consumenten vertrouwd te worden, terwijl 26% het tegenovergestelde beweert. Er wordt echter aan toegevoegd dat mobiele gegevens over de locatie van de consument door 46% als vertrouwelijke informatie kan worden bestempeld, terwijl nog eens 41% van mening is dat deze informatie een gevoelig karakter heeft. Daarbij wordt opgemerkt dat de consument minder snel geneigd is om zijn thuisadres prijs te geven dan zijn mobiele telefoonnummer en email-adres bekend te maken. Daarnaast bijkt de naam ook gevoeligere informatie zijn dan de bezochte websites, online aangekochte producten en diensten en boodschappen op sociale media.
De onderzoekers stelden vast dat 40% van de Britse consumenten en 45% van hun Amerikaanse collega’s een grote bezorgdheid tonen over het gebruik van hun persoonlijke gegevens. Bij marketing-doelstellingen loopt dat cijfer op tot een gemiddelde van 62%. Driekwart van de ondervraagden zegt ook te eisen dat beschermings-initiatieven het gebruik van persoonlijke gegevens door merken controleren. Anderzijds blijkt 70% van de respondenten geen enkele inspanning te doen om bedrijven te waarschuwen dat hun online gedrag niet mag worden opgevolgd, terwijl 65% nagenoeg nooit het privacy-beleid van een website raadpleegt in de aanloop naar een aankoop van een product.
Voor het ontvangen van een gepersonaliseerd aanbod is men in eerste instantie bereid om het geslacht op te geven (62%), gevolgd door hobby’s (52%) en burgerlijke staat (43%). Slechts 40% zou persoonlijke informatie ter beschikking willen stellen in ruil voor gratis producten of diensten. Tot slot zegt 55% op sociale media niet meer persoonlijke informatie te delen dan aan merken of winkels.
[Afbeelding: Fotolia.com © Amir Kaljikovic]