Gebruikers van social media lijken hun activiteiten te willen terugschroeven en opnieuw een grotere prioriteit te geven aan de basisfuncties van het platform, zoals het onderhouden van contacten met familie en vrienden.
Zo blijkt uit een enquête van het marketingbureau Heart+Mind Strategies onder Amerikaanse consumenten. Volgens de onderzoekers gaan persoonlijke relaties opnieuw de kern van de activiteiten op sociale media blijken worden. Gebruikers geven aan social te willen gebruiken voor het onderhoud van contacten met familie (56%) en vrienden en kennissen (55%). Ook het contact herstellen met vroegere vrienden is belangrijk (32%).
De onderzoekers stelden verder vast dat millennials minder gedreven zijn om contacten met hun familie te onderhouden (42%) en ook minder interesse blijken te hebben om het contact met vroegere vrienden te vernieuwen (25%). Daar voegen ze aan toe dat de sociale mediapopulatie, op uitzondering van de intensieve gebruikers, ook een sterke neiging lijken te hebben om het contact met personen en bedrijven waarmee geen rechtstreekse band wordt onderhouden af te bouwen.
Uit de studie kwam naar voren dat de gebruikers van sociale media aangeven dit jaar vooral minder commentaren van celebrities, atleten of politici te willen lezen (38%) of minder op zoek te zullen gaan naar een romantische partner of een date (30%). Daarnaast zegt 27% de verschillende sociale media ook minder vaak als een louter tijdverdrijf te willen gebruiken. 26% voert aan van plan te zijn om minder vaak commentaren van bedrijven of merken te raadplegen, terwijl 22% ook het voornemen heeft om minder informatie over andere gebruikers te verzamelen. “De gebruiker wil zijn beperkte kring van hechte vrienden behouden, maar wil afscheid nemen van oppervlakkige activiteiten die weinig tot hun leven bijdragen.”
Het marketingbureau geeft aan dat sociale media in de eerste plaats ook werden ontwikkeld voor hechte kringen van vrienden, maar voegt er aan toe dat het platform nadien voor een brede waaier andere activiteiten en toepassingen werd gehanteerd. Ook wordt opgemerkt dat het publiek niet van plan lijkt om het gebruik van sociale media af te bouwen, maar wel bij te sturen.