22.01.2014
Technology

‘Google wordt te groot’

By: Dominique Dewitte

BlogTechnology
google-wordt-te-groot.jpg
google-wordt-te-groot.jpg

Google wordt te groot,” zo schrijft tech-journalist Wade Roush op Xconomy, “en dat is zowel voor de consument, als voor innovatie geen goede zaak.”

De aankondiging eerder deze maand van de overname van Nest Labs voor ruim drie miljard dollar was voor Roush de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. Google concentreert volgens hem te veel welvaart, hersenkracht, ambitie en data binnen één enkele organisatie. In Q3 van 2013 had Google 67% van de Amerikaanse zoekmarkt (tegenover 18% voor Bing en 11% voor Yahoo) in handen en 56,5 miljard dollar in cashreserves. Dat volstaat om de innovatie op de markt geheel te ondermijnen en talent te gaan monopoliseren, denkt Roush.

De zoekgigant voerde al vanaf het begin een strategisch overnamebeleid, maar bleef lang toegewijd aan zijn core business: de zoekmachine. Maar inmiddels spreidt Google zijn tentakels in zo’n beetje iedere richting uit. Reizen, sociale netwerken, productiviteit, logistiek, energie, robotica, draagbare computingzelfrijdende wagens, internetconnectiviteit, ouderdomsonderzoek: het zijn maar een paar sectoren waarin Google nu een stake in heeft.

Denk hier eens even over na, waarschuwt Roush: “Binnenkort word je gewekt door het alarm op je Google telefoon en rijd je in je Google wagen met je Google GPS naar kantoor, waar je op je Google laptop via de Google browser gebruik maakt van de Google clouddiensten, Gmail en Google+. Voor de lunch gebruik je een Google restaurantgids, reserveer je met je Google Glass-bril en betaal je met je digitale Google portefeuille. ’s Avonds kom je thuis en zet je je Google thermostaat en Google TV aan. Daarbovenop worden al je activiteiten omgezet in waardevolle data waardoor je de hele dag gerichte Google advertenties te zien krijgt.”

Dit oncomfortabel scenario is bovendien enkel het begin want dan hebben de aankomende Google robotshun intrede nog niet gedaan. Roush geeft tenslotte 2 redenen waarom de Google-strategie om steeds meer nieuwe, innovatieve bedrijven over te nemen problematisch is voor de hightech sector en voor de consument:

  • Grote bedrijven en innovatie gaan niet samen. Succesvolle bedrijven blijven meestal niet innoverenomdat ze verslaafd raken aan hun primaire inkomstenbron en afkerig worden van verandering. Van de 140+ innovatieve start-ups die Google intussen heeft overgenomen, zijn er slechts een handvol echt essentieel voor hun bottom line. De genieën achter die ondernemingen zijn plots steenrijk, waardoor hun innovatief (en marktverstorend) potentieel meestal snel verwatert.

  • Google wordt een privéministerie van informatie. Google geeft veel diensten gratis weg, maar natuurlijk betalen we met onze gebruikersdata, want wanneer iets gratis is, is de gebruiker het product. In dit tijdperk van haast onbestaande privacy is het een bijzonder slecht idee om één bedrijf toegang te geven tot zoveel persoonlijke informatie – vooral aangezien ook de NSA toegang tot die data kan krijgen zonder bevelschrift.

Op het eerste zicht lijken de intenties van Google en van mensen als Larry Page, Sergey Brin en Eric Schmidt puur en zuiver. ‘Don’t be Evil’ is het adagium, doch hun grenzeloze ambitie kan de hightech markt snel verstikken, waarschuwt Roush.

Share this post