Het grootste gedeelte van alle mobiele applicaties bieden de ontwikkelaars weinig mogelijkheden om inkomsten te genereren. Maar de meeste apps hebben dan ook een andere doelstelling. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Gartner. Er wordt opgemerkt dat minder dan één op tienduizend applicaties voor de betreffende ontwikkelaar voor een commercieel succes zal zorgen.
Gartner stelde daarbij vast dat 90% van alle betaalde apps minder dan 500 keer per dag worden gedownload, terwijl ook de inkomsten onder de grens van 1.250 dollar blijven. Door de toenemende concurrentie zal die situatie er niet beter op worden. “De massale productie van mobiele applicaties zou de veronderstelling kunnen wekken dat een nieuwe sector met grote potentiële inkomsten is aangeboord,” aldus Ken Dulaney, analist bij Gartner. “In werkelijkheid blijkt echter dat de meeste toepassingen geen enkele winst genereren.”
De apps hebben volgens Dulaney een hyperactieve markt gecreëerd, waarbij gratis applicaties van hoge kwaliteit ook de verwachtingen en eisen tegenover betaalde toepassingen hebben doen toenemen. De onderzoekers voegen er aan toe dat zowel in de AppStore van Apple als PlayStore van Google inmiddels meer dan één miljoen applicaties worden aangeboden.
Het massale aanbod maakt het volgens Gartner voor de consument onmogelijk om een overzicht te krijgen van alle ontwikkelingen die aan het publiek worden aangeboden. Het succes is dan ook bijna uitsluitend weggelegd voor applicaties die in sociale netwerken of door persoonlijke contacten worden aanbevolen. “Toch hoeft het gebrek aan commercieel succes voor de sector geen fundamenteel probleemte vormen,” wordt er opgemerkt. “Een grote groep applicaties is immers niet ontwikkeld om rechtstreeks inkomsten te genereren, maar wordt gebruikt om andere activiteiten van bijvoorbeeld ondernemingen, zoals een catalogus of promoties, te ondersteunen.”
Gartner merkt verder op dat over 3 jaar 94,5% van alle beschikbare applicaties gratis zal worden aangeboden. “Dat betekent echter ook dat de ontwikkelaars steeds op zoek zullen dienen te gaan naar alternatieve zakelijke modellen om hun applicaties een rendabele bestemming te geven,” voeren de onderzoekers aan.