10.12.2013
Online

E-mail en een gepersonaliseerde webervaring hebben meeste impact op aankoopbeslissing consument

By: Dominique Dewitte

BlogOnline
e-mail-en-een-gepersonaliseerde-webervar.jpg
e-mail-en-een-gepersonaliseerde-webervar.jpg

Ondanks de populariteit van nieuwe digitale kanalen, blijft e-mail het meest waardevolle platform voor de aankoopbeslissingen van de consument. Zo blijkt uit een onderzoek van consulent X+1 bij Amerikaanse consumenten.

De consument blijkt vooral marketing-boodschappen te wensen die relevant en accuraat zijn en op het gepaste ogenblik worden aangeboden. De onderzoekers stelden vast dat 25% van de ondervraagde consumenten e-mail het meest waardevolle digitale platform voor het nemen van aankoopbeslissingen is. Een gepersonaliseerde webervaring stond op de tweede plaats met een score van 16%, gevolgd door display-reclame met 10%.

Facebook en Twitter staan op een vierde plaats (9%), gevolgd door video (6%), mobiele reclame (6%), mobiele applicaties (5%) en mobiele tekstberichten (2%). Er wordt aan toegevoegd dat 32% van de consumenten bovendien van mening is dat e-mail ook relevanter is dan andere kanalen. Daarnaast blijkt dat 30% van de respondenten ervan overtuigd is dat e-mail ook meer accuraat is dan de andere technologieën. Display-reclame werd door 15% als een relevant kanaal bestempeld, terwijl 11% de informatie ook accuraat noemt. Bij de sociale netwerken maakt 12% gewag van relevante boodschappen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat marketeers en consumenten het onderling eens bleken dat e-mail en een gepersonaliseerde webervaring de grootste impact hebben op de aankoopbeslissingen van het publiek. Daarentegen bleken de marketeers, in tegenstelling tot de consumenten, echter sociale netwerken zoals Facebook en Twitter te verkiezen boven display-reclame. “De resultaten van het onderzoek tonen aan dat er tussen de verwachtingen van de consument en de veronderstellingen van de marketeer geen volledige harmonie aanwezig is,” wordt in het rapport aangevoerd. “Marketeers doen er dan ook goed aan hun strategie aan de verwachtingen van de consument aan te passen.”

Share this post