The Wall Street Journal meldt dat op de CES van januari in Las Vegas door Google een samenwerking met Audi wordt aangekondigd om Android voor toepassingen in Auto’s geschikt te maken. Daarmee gaat Google rechtstreeks de concurrentie aan met Apple die in juni van 2013 haar iOS in the Car project aankondigde. Google zou inmiddels GM, Daimler, Honda en BMW in het project hebben. Google nu blijkbaar Audi.
Het is de vraag in hoeverre deze consurrentie in het belang gaat worden van de consument. Immers, die heeft er belang bij dat de nieuwe generatie auto’s met geavanceerde techniek wordt uitgerust die onafhankelijk van de leveranciers op de door hen gekozen mobiele devices met Apps kunnen worden gevolgd, gevoed en gebruikt. Het is de vraag of deze leveranciers zich kunnen beheersen en de systemen open ontwerpen.
Het is onvermiijdelijk dat auto’s standaard worden voorzien van internet en telefooncommunicatie middelen, evenals nu iedere nieuwe auto navigatie aan boord heeft. In dat kader kan een auto letterlijk als een mobiel device worden gezien. Deze middelen moeten natuurlijk vanzelfsprekend en op de achtergrond synchroniseren met de contacten, telefoonnummers, email en SMS van andere mobiele aparaten. Dus synchronisatie met de software op en met de mobiele apparaten (smartphones en tablets) van Apple, Microsoft en Google.
De tijd dat je naast je mobiel en je laptop ook in je navigatiesysteem in je auto weer een adresboek moet gaan opbouwen is natuurlijk over.
Maar als die connectie er ligt, zijn er vanuit de techniek van de auto (snelheid, onderhoud, verbruik, storingen) veel aan gemak en besparingen voor de autorijder te bereiken.
Kortom de aankondigingen van Apple en Google zijn vanuit technologisch standpunt eigenlijk redelijk laat en voor de consument van belang. Voor de internet bedrijven is dit ook een interessante markt, want er rolden in 2012 wereldwijd toch zo’n 63 miljoen nieuwe auto’s van de fabrieksband, en dat wordt er jaarlijks alleen maar meer.