Steeds meer bedrijven nemen social media op in hun marketingmix. De voornaamste reden hiervan is zichtbaarheid voor zowel klanten als partners. Uit gegevens van het CBS blijkt dat Nederland de koppositie inneemt als er wordt gekeken naar het gebruik van Twitter.
Het afgelopen jaar gebruikte 27% van alle Nederlandse bedrijven blogs of microblogs. In de Europese Unie maakte gemiddeld slechts 10% gebruik van Twitter. In onderstaande figuur is te zien dat Nederland de koppositie inneemt. Het Verenigd Koninkrijk staat op de tweede plaats gevolgd door Ierland. In Hongarije, Polen en Roemenië maken het minste gebruik van Twitter en andere microblogs.
Sociale netwerken populairste vorm van sociale media bij bedrijven
Sociale netwerken zijn het meest populair onder bedrijven. Vorig jaar had 46 procent van alle bedrijven een account bij een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Een jaar eerder, in 2012, was dit aandeel nog maar 35 procent. Dit betekent dat afgelopen jaar 1 op de 10 bedrijven voor het eerst participeerde op social media. Naast Twitter, werden er veel video’s en foto’s geplaatst. Wiki’s scoorden in 2013 het laagst, net als in 2012.
Social media wordt door veel bedrijven ingezet op verschillende aspecten
Social media wordt zowel in Nederland als in de EU breed ingezet. De meeste bedrijven gebruiken social media voor het ontwikkelen van een imago of het vermarkten van producten. Er is vooral een groot verschil te zien tussen het werven van personeel via social media wat in Nederland veel meer wordt ingezet dan het gemiddelde van de EU. Wel ligt het verkrijgen van recensies van klanten in Nederland lager dan het gemiddelde van de EU.
Verder is bekend dat in 2013 ruim 1 op de 3 bedrijven een beleid had opgesteld voor de inzet van social media. Een jaar eerder ging dit op voor 1 op de 4 bedrijven.