Toyota toonde eerder vandaag de eerste Fuel Cell auto die het merk in productie zal nemen. De Fuel Cell Sedan komt in april 2015 op de markt in Japan. Europa en de VS volgen in de zomer van 2015, maar enkel in gebieden waar de waterstofinfrastructuur enigszins ontwikkeld is. De onthulling in Tokio heeft wel alleen het exterieur van de Fuel Cell Sedan laten zien. Het interieur en ook de specificaties worden op een later moment onthuld.
Toyota’s streven om duurzame auto’s te bouwen, is gebaseerd op 3 principes: het omarmen van verschillende energiebronnen, het ontwikkelen van extreem efficiënte auto’s met een lage uitstoot én ervoor zorgen dat deze duurzame auto’s gekocht worden omdat ze fijn zijn om te rijden. Waterstof kan uitstekend duurzaam worden geproduceerd met behulp van bijvoorbeeld zonne- en windenergie. Het is dan ook bij uitstek een veelbelovende alternatieve brandstof.
De Fuel Cell Sedan is het resultaat van ruim 20 jaar onderzoek, ontwikkeling en testen. Toyota startte aan het begin van de jaren negentig met de ontwikkeling van de eerste Fuel Cell auto’s. In 2002 was de techniek al zo betrouwbaar, dat Toyota in Japan en de VS de eerste auto’s liet testen door bedrijven en overheden.
Sindsdien is dat testen niet meer gestopt en werd de techniek voortdurend verder verfijnd. De Fuel Cell auto die Toyota volgend jaar in productie neemt, heeft dan ook een range die gelijk staat aan die van een auto op benzine en het tanken neemt net zoveel tijd in beslag.
In de Fuel Cell auto bevindt zich een brandstofcelstack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De elektriciteit zorgt voor de aandrijving van de wielen. De waterstof wordt opgeslagen in extreem sterke lichtgewicht waterstoftanks en de uitstoot bestaat uit alleen maar waterdamp.
Karl Schlicht, Executive Vice President van Toyota Motor Europe: “We kijken bijzonder uit naar de komst van de brandstofcel technologie. Natuurlijk zijn er uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van een goede infrastructuur om waterstof te kunnen tanken én de bekendheid van de Europese automobilist met waterstof. Maar Toyota kan bogen op een enorme ervaring met het introduceren van nieuwe technieken: wij hebben de hybride techniek groot gemaakt. In Europa zullen we de Fuel Cell Sedan stap voor stap introduceren in geselecteerde markten. We zijn ervan overtuigd dat, naarmate de tijd verstrijkt, waterstof in Europa aan populariteit zal winnen.”