Tegenwoordig vindt er een verschuiving plaats waarbij content een steeds prominentere plaats inneemt in de marketingmix. Naast het vullen van sociale kanalen, bedrijfsblogs en newsfeeds met content is het steeds lastiger om op te vallen. We kennen nu een ‘information overload’ waarbij we de hele dag door overspoeld worden met nieuws, aanbiedingen en updates. Daarom wordt het steeds belangrijker om de juiste content te verspreiden onder de juiste doelgroep. Uit een recent onderzoek van SDL naar content onder generatie Y zijn een aantal interessante zaken naar voren gekomen.
Generatie Y is een groep die constant bezig is met content en nieuwe informatie. In Europa kijkt deze generatie gemiddeld 36 keer per dag op hun smartphone en in de Verenigde Staten ligt dit aantal op 43. Dit betekent dat bijvoorbeeld een mail, vrijwel direct na het versturen wordt bekeken. Het wordt dus steeds meer van belang om niet alleen als bedrijf te participeren in de verspreiding van content, maar ook het inzetten van de juiste kanalen voor het verspreiden spelen een steeds grotere rol.
Als het aankomt op social media, is bekend dat de Millennials hier erg interactief mee omgaan. Millennials omarmen bedrijven waar ze interesse inhebben en blijven graag op de hoogte. Deze groep gebruikt sociale media als hoofdkanaal om nieuwe dingen te ontdekken. Op de tweede plaats zijn online newsfeeds de grootste bron van inspiratie.
Als Millennials eenmaal aansprekende content hebben gevonden, wordt dit vooral via social media en email gedeeld met anderen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de millenial gemiddeld zes keer per dag iets deelt via social media en vijf keer via email. Hiermee heeft social media de koppositie ingenomen als grootste verspreider van content.
Verder prefereert de Millennial targeted content, van online newsfeeds tot muziekdiensten. 71% van deze doelgroep wil gerichte content die aansluit op hun eigen wensen. Zo wordt de voorkeur gegeven aan hyper-targeted muziekstreaming diensten als Pandora en Spotify. Ook een snelle reactie bij vragen of klachten wordt steeds belangrijker. De Millennial waardeert bijvoorbeeld een online chatfunctie.
Voor generatie Y gaat het dus om content die ‘snackable’ is voor elk device. Daarnaast helpt het om de Millennial de mogelijkheid te geven om interessante content snel en makkelijk te kunnen delen. Om gerichte content aan te kunnen bieden zijn onder andere locatie, taal, het tijdstip van plaatsen en het type device waarop getarget wordt van belang.