04.06.2014
Online

Cloudcomputing in Europa moet de macht bij de klant leggen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
cloudcomputing-in-europa-moet-de-macht-b.jpg
cloudcomputing-in-europa-moet-de-macht-b.jpg

We betreden een tijdperk waarin enorme rekenkracht, digitale opslag en wereldwijde netwerkverbindingen net zo snel en eenvoudig door iedereen kunnen worden ingezet als het gebruik van een lichtschakelaar. Dit is de belofte – en de realiteit – van cloud computing, vaak verantwoordelijk voor de vele transformaties in de technologische industrie die we vandaag de dag zien. Cloud computing verandert de manier waarop we zaken doen in Nederland, Europa en de rest van de wereld.

Dankzij cloud computing komt er meer ruimte voor innovatie binnen organisaties van alle soorten en maten. Het is niet langer noodzakelijk om waardevolle menselijke en financiële middelen te besteden aan het aanschaffen en onderhouden van kostbare technologische infrastructuur en datacenters, dus bedrijven kunnen zich concentreren op datgene waar ze het best in zijn, namelijk het ontwikkelen van betere producten en diensten voor de klant.

Zowel de snelst groeiende start-ups van Europa, als Spotify, Soundcloud, Hailo, JustEat, WeTransfer en Shazam, als een aantal grote ondernemingen die al langer bestaan, als Royal Dutch Shell, Schneider Electric, SAP, BP en Unilever, tot aan overheden, onderwijs- en onderzoeksinstituten, gebruiken cloud computingtechnologieën om sneller te kunnen innoveren en hun klanten en de Europese burgers beter van dienst te zijn.

Uit een onderzoek van het Center for Economics and Business Research blijkt dat de verwachte cumulatieve economische effecten van cloud computing tussen 2010 en 2015 – in alleen al de vijf grootste Europese economieën – rond de € 763 miljard ligt.

Analistenbureau IDC merkt op dat de cloudeconomie met meer dan 20% groeit, wat bijna € 1 triljoen aan BBP en 4 miljoen banen gaat opleveren tot 2020. De veranderingen die door cloud computing worden veroorzaakt zijn zo groot geworden dat veel Europese beleidsmakers de beste strategie bespreken om een breed succes van de cloud in het gehele Europese continent mogelijk te maken.

De Europese commissie heeft het voortouw genomen in deze discussie en erkent het voordeel van de cloud voor de Europese economie, het wereldwijde competitieve voordeel dat het kan opleveren, de rol die het kan spelen bij de handhaving van de welvaart en de toonaangevende innovatie voor de publieke en commerciële sectoren van Europa. De Europese Commissie richtte in 2012 de European Cloud Partnership (ECP) op, een initiatief dat technologische leiders, cloudgebruikers uit zowel de private als de publieke sector en beleidsmakers bij elkaar brengt, om met aanbevelingen te komen over het realiseren van een Digital Single Market, zonder obstakels  voor cloud computing in Europa. Als lid van de stuurgroep van de ECP en als iemand die jarenlang heeft samengewerkt met de Europese Commissie aan een cloudstrategie, bevind ik mij in de bevoorrechte positie dat ik kan bijdragen aan het samenwerkingsverband dat cloud computing in de regio gaat promoten en vormgeven.

Met de recente publicatie van ECP’s Trusted Cloud Europe visie, die cloudadoptie in de regio aanmoedigt, wilde ik een kijk geven vanuit de cloudtak van Amazon op de visie van de ECP en een high level benadering bieden van de elementen die nodig zijn om de adoptie van cloud computing in heel Europa te faciliteren. Als Nederlander draag ik de Europese waarden hoog in het vaandel – waarden zoals het recht op een eerlijke en democratische samenleving en een sterke bescherming van privacy en vrijheid. Cloudcomputing maakt, als je het goed doet, die waarden mogelijk, vooral wanneer je het combineert met een businessmodel dat de klant voorop stelt. Eén van de centrale thema’s van het ECP visiedocument is de roep om een cloud computingkader dat gericht is op klanten en dat de Europeanen zeggenschap geeft. Als een senior lid van het Amazon team, is het focussen op de klant iets wat ik goed ken.

Toen Amazon bijna 20 jaar geleden werd gelanceerd, kreeg het de missie mee om het meest klantcentrische bedrijf ter wereld te worden. Dat betekent dat je je klanten keuze moet geven – waar ze de dingen die ze online willen kopen kunnen vinden of ontdekken – waarmee producten voor iedereen tegen betaalbare prijzen kunnen worden geleverd. De Amazon bedrijfsvoering staat volledig in het licht van deze focus op de klant en we doen dan ook niets tenzij de klant er direct van profiteert. We weten dat het de klant vrij staat te vertrekken wanneer we deze belofte de klant op nummer één te plaatsen niet waarmaken en we niet constant ons best doen om de beste service te bieden. Dit legt de macht bij onze klanten en houdt ons voortdurend gefocust op klanttevredenheid. 

Wil cloud computing succesvol zijn in Europa, dan moeten providers het overtreffen van de verwachtingen van hun klanten als hun kernwaarde zien. De eenvoudigste manier om dit voor elkaar te krijgen is door de macht bij de klanten neer te leggen, zonder minimale of lange termijn verplichtingen. Dat betekent dat ze de vrijheid hebben om weg te lopen wanneer ze niet de service krijgen die ze hadden verwacht. Het staat ze ook vrij om zoveel of zo weinig van de clouddiensten te gebruiken als ze zelf willen en alleen te betalen voor de middelen die ze ook daadwerkelijk gebruiken. Klanten zitten al veel te lang vast aan langdurige servicecontracten en aan kostbare kapitaaluitgaven die iedere twee of drie jaar upgrades van de apparatuur vereisen. En wat te denken van de dure softwarelicentiekosten van ‘oldskool’ technologieleveranciers? De klant centraal stellen betekent dat Europese bedrijven bevrijd moeten worden van deze ketenen en dat de technologie gedemocratiseerd moet worden, zodat iedereen toegang heeft tot dezelfde technologische diensten wanneer ze daar behoefte aan hebben. Dit zorgt er voor dat grote hoeveelheden van de nieuwste technologische middelen in handen moeten komen van organisaties van alle maten, iets wat voorheen enkel voorbehouden was aan de grootste bedrijven ter wereld.

Ik ben ook verouderde manieren van denken tegengekomen, die het belangrijke werk van de ECP op andere manieren probeerden te ondermijnen. We hoorden geluiden uit bepaalde hoeken die pleitten voor het ontwikkelen van een cloud computingkader in Europa dat de belangen van de ‘ouderwetse’ technologieleveranciers en de manier waarop IT vroeger werd aangeschaft, moet beschermen. Dit zorgde voor dezelfde dure contracten, maar dan vermomd als cloud. Ik ben het daar niet mee eens en ik denk dat dit indruist tegen het ethos van de focus van de ECP, namelijk dat cloud computing de klanten moet dienen in plaats van de aandeelhouders van technologiebedrijven. Met een focus op het verlagen van prijzen voor Europeanen, wordt de economie en het lokale bedrijfsleven aangezwengeld, omdat meer kapitaal aan innovatie kan worden besteed, in plaats van aan activiteiten die bedrijven niet differentiëren, zoals de overhead bij het beheren van de onderliggende IT-infrastructuur. Als gevolg van betaalbare cloudmiddelen zien we inmiddels centra voor innovatie en uitmuntendheid verschijnen in onder meer Londen, Barcelona en Stockholm, die de strijd met Silicon Valley al bijna aan kunnen gaan. Als we met cloud computing maar blijven focussen op het verwijderen van de toegangsobstakels en op het verlagen van de kosten voor klanten als er iets fout gaat, dan zullen we steeds vaker bedrijven zien die gaan experimenteren en die zaken gaan onderzoeken die voorheen niet mogelijk waren. Meer experimenteren zorgt voor meer innovatie en zo zullen er uiteindelijk meer centra voor innovatie het daglicht zien. Dit is van wezenlijk belang voor het handhaven van de leidinggevende rol die Europa in de wereldeconomie vervult.

Tot slot is een van de centrale boodschappen die we meenemen naar de ECP de roep om de bescherming van data, eigendom en beheer bij de cloudgebruikers zelf neer te leggen. Wil de cloud volledig slagen en zijn potentie waarmaken, dan is het essentieel dat klanten altijd hun eigen data bezitten en beheren. Recente nieuwsberichten hebben dit onderwerp op de agenda gezet. Klanten, overheden en bedrijven, zowel grote als kleine, maken zich zorgen over de veiligheid, het eigendom en de privacy van hun gegevens. Als die zorgen niet worden aangepakt, dan kunnen ze een algemene adoptie van cloud computing en de daaruit voortvloeiende voordelen voor het Europese bedrijfsleven ondermijnen. Bij AWS hebben we al op de eerste dag besloten om het beheer bij onze klanten te leggen. Zij bezitten de data; zij kiezen waar ze het opslaan en data wordt nooit verplaatst om het netwerk te optimaliseren. Dit betekent dat Europese klanten die de AWS Cloud gebruiken er voor kunnen kiezen om hun gegevens in Europa te houden. We geven klanten ook de middelen en de techniek voor het versleutelen van hun gegevens, zowel voor data in ruste als data die onderweg is, en we beheren de geheime sleutels op zo’n manier dat het de klant is – en niet AWS of een andere partij – die de volledige controle heeft over wie er toegang heeft tot de data. Versleutelde content wordt waardeloos zonder de bijbehorende decryptie sleutels. 

Wil cloudtechnologie succesvol zijn en zijn volledig potentieel voor een fundamentele verandering van het Europese digitale landschap vervullen, dan moet het ten goede komen aan de massa en niet aan de enkeling.  We hebben dit gezien bij de razendsnelle opkomst van het internet en we zullen hetzelfde zien bij cloud computing als we de macht bij de klant neerleggen. We herhalen de oproep van de ECP voor een cloud computingnetwerk dat gericht is op klanten en op het wegnemen van obstakels en beperkingen voor adoptie teneinde de weg te bereiden voor een toename van welvaart van Europese bedrijven en voor het bieden van toegang tot hoge kwaliteit, veilige en betrouwbare clouddiensten voor heel Europa.

Cloud computing is geen technologie van de toekomst, het is de technologie van vandaag. Ik vind het prijzenswaardig dat de Europese Commissie en de ECP erkennen dat cloud computing een potentiële manier is om banen te creëren, een aanjager voor de economie kan zijn en een katalysator is van innovatie in Europa. De lancering van de Trusted Cloud Europe visie is een belangrijke mijlpaal, omdat het de adoptie van de cloud zal helpen versnellen en tegelijkertijd de providers zal helpen de focus op de klant te houden. Europese klanten behoorden tot de allereersten die overstapten op de AWS cloudtechnologieën toen we die lanceerden in 2006 en we kijken uit naar de voortzetting van onze samenwerking met de klanten en de beleidsmakers, terwijl we steeds meer bedrijven in Europa helpen bij het verwezenlijken van hun potentieel door middel van cloud computing.

Deze bogpost is geschreven door Werner Vogels, Vice President en CTO, Amazon.com

Share this post