Twee weken terug kwam Google met het nieuws dat hun zelfrijdende auto de meest complexe verkeerssituaties aan zou kunnen. Google is hard bezig met de ontwikkeling hiervan en besteed veel aandacht aan veiligheid en allerlei soorten gevarenherkenning. Sinds gisteren heeft Google naar buiten gebracht dat zij deze steeds verder geavanceerde auto willen vermarkten tot een consumentenproduct.
Nog veel obstakels te winnen
Duidelijk is al dat Google nog veel obstakels zal moeten trotseren voordat zij daadwerkelijk een zelfrijdende auto kunnen introduceren. Sebastian Thrun, directeur van het Google Autonomous Project voorspelt dat er uiteindelijk een periode zal komen waarbij de meeste auto’s techniek van Google hebben.
En volgens Sergey Brin, co-founder van Google, zal dit geen verre toekomstmuziek zijn. Hij houdt zich stipt aan de deadline van 6 jaar wat betekent dat we in 2020 bij de lokale dealer een zelfrijdende auto kunnen aanschaffen. Verder is al wel bekend dat de auto een heftig prijskaartje zal hebben. Dit komt mede door de laser sensor die aan de bovenkant van de auto is bevestigd. De aanschaf van een zelfrijdende auto in de toekomst zal dus niet voor iedereen zijn neergelegd.
Afgelopen dinsdag heeft Google wel naar buiten gebracht bezig te zijn met een strategie om de zelfrijdende auto een meer commerciële kern mee te geven, waardoor de auto in de toekomst voor een breder publiek beschikbaar zal worden.
Uiterlijk van de Google auto
De Google auto zal er net zo uitzien als een normale standaard auto met geïntegreerde techniek en meerdere sensoren. Ook zal de auto gebruikmaken van map data in real time om op die manier de meeste complexe verkeerssituaties aan te kunnen.
Het is dus nog ruim 6 jaar wachten op de introductie van zelfrijdende auto’s, maar toekomstmuziek is het vanaf vandaag dus niet meer. De gedachte van zelfrijdende auto’s die het straatbeeld overnemen terwijl jijzelf onderweg naar huis nog even wat werk verricht komt iedere dag een stukje dichterbij.