Het nieuws kan je moeilijk zijn ontglipt. Ruim 200 meisjes die zijn gekidnapt van een kostschool in Nigeria. De meisjes zijn ontvoerd door rebellen die uiteindelijk de meisjes willen doorverkopen als bruiden en slaven voor niets minder dan 12 miljoen. Om de stem van deze meisjes uit te brengen zetten wereldwijd talloze politici en beroemdheden zich in voor de meisjes met de actie Bring Back Our Girls.
Huidig heeft ook Michelle Obama zich heeft ingezet voor de meisjes. Drie weken na de ontvoering en een dag nadat Obama aandacht heeft besteed aan het voorval zijn actueel alle ogen gericht op de massakidnapping.
Er hebben al demonstraties plaats gevonden in Los Angeles, Washington, Dublin en Londen waarbij vrijlating van de meisjes wordt geëist. De komende dagen worden meer protesten verwacht in verschillende steden wereldwijd.
De hashtag #bringbackourgirls is inmiddels al meer dan een miljoen keer opgenomen in verschillende tweets. 23 april werd de eerste tweet met deze hashtag geplaatst. Inmiddels ontstaan de eerste initiatieven op diverse sociale media waarbij er wordt gevraagd om het verspreiden van de bringbackourgirls campagne. Amnesty International en Unicef hebben inmiddels diverse organisaties benaderd om het verhaal verder uit te rollen online. Ook beroemdheden dragen een steentje bij. Chris Brown, Sean Penn, Ashton Kutcher, Justin Timberlake en Bradley Cooper hebben hun tweets voorzien van de hashtag #realmendontbuygirls om de campagne kracht bij te zetten.
Effect van de campagne
In het Nederlandse programma ‘Jakhalzen’ wordt er gezocht naar de effectiviteit van de campagne. Volgens velen heeft de inzet van de hashtag en de beroemdheden eraan bijgedragen dat de Nigeriaanse overheid een beloning uitlooft aan degene die de meisjes terugbrengt.