29.04.2014
Online

Kickstarter van start in Nederland

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Na een aanmeldperiode van drie weken verschijnen vandaag de allereerste Nederlandse crowd-funding projecten op Kickstarter. Hiermee is ons kleine kikkelandje het 6e en eerste niet-Engelstalige land met een eigen Kickstarter pagina. Omdat wij fan zijn van startups zochten we uit wat Kickstarter nou zo populair maakt en waarom dit ook in Nederland aan gaat slaan.

kickstarter-van-start-in-nederland.jpg
kickstarter-van-start-in-nederland.jpg

Wat is kickstarter precies?
Inmiddels is het vijf jaar geleden dat Kickstarter het levenslicht zag. De oprichters Perrry Chen, Yancey Strickler & Charles Adler hadden een platform voor ogen waarin de beginnende ondernemer net zoveel kans van slagen had bij het lanceren van een product als grote bedrijven. Hun visie bleek in de praktijk te werken. Zo werd er binnen de eerste vijf jaar al ruim 1 miljard dollar opgehaald en zagen 59,396 projecten het levenslicht door de financiële steun van circa 6 miljoen mensen die doneerden vanuit 224 landen, ook wel “backers” genoemd.

Het principe waarmee Kickstarter werkt is crowdfunding, iets wat inmiddels wereldwijd bekend is. Bij crowdfunding is het niet een investeringsmaatschappij die een voorschot geeft aan een partij bij het ontwikkelen van iets nieuws, maar de gewone consument. Door consumenten een klein aandeel te laten kopen van bijvoorbeeld 20 of 50 euro worden de projecten financieel gesteund. In ruil voor de steun krijgen de “backers” het product dat ontwikkelt wordt of in sommige gevallen iets extra’s.

Bij de Amerikaanse variant van Kickstarter werden al legio succesvolle projecten gerealiseerd. Zo werd er een film gefinancierd (Veronica Mars), kwam ’s werelds eerste 3d tekenpen op de markt en werd een favela in Rio de Janeiro in verschillende kleuren geverfd.

foto-favela.jpg
foto-favela.jpg

Kickstarter werkt volgens het “all or nothing” principe. Hierbij komt het erop neer dat wanneer je binnen de vooraf ingestelde tijd niet het bedrag ophaalt wat je nodig hebt, dat je project vervalt en de creditcard van de investeerder niet  wordt belast. Zo blijft het risico van een investering relatief klein.

Tips bij het opzetten van een Kickstarter project

–       Zorg dat het een project is,  als het behapbaar is voor de backers dan is de slagingskans groter. Het moet dus afgebakend zijn.

–       Zorg dat je project binnen een van de Kickstarter categorieën valt, anders worden je projecten niet opgenomen in de database en bovendien zijn je projecten hierdoor beter vindbaar.

–       Zorg dat je “backers” iets unieks terug krijgen, zo kun je ze bijvoorbeeld meer laten betalen voor “speciale” edities van je product.

–       Zorg ervoor dat je totaal op te halen bedrag niet te hoog is, projecten met de meeste slagingskans zijn die tussen de 1000 en 10.000 euro.

–       Maak een persoonlijke project video waarin je in het kort je product en je passie uitlegt.

–       Zie de backers niet als een publiek maar een community, waarmee je interactie hebt.

foto-nederland.jpg
foto-nederland.jpg

Keuze voor Nederland
Hoewel veel landen in Europa de laatste jaren enorm in opkomst zijn bij de technologie sector, blijft Nederland wel een voorloper op het gebied van innovatie.  Iets wat dus ook bij Kickstarter niet onopgemerkt is gebleven. Dit zorgde ervoor dat Nederland als springplank wordt gebruik voor het veroveren van Europa.

Kansen voor de toekomst
Gezien het ongelofelijke succes in Amerika, is de verwachting dat het platform ook in Nederland aan zal slaan. Niets staat je dus nog in de weg om wilde ideeën tot werkelijkheid te laten komen. 

Deze blogpost is geschreven door Luuk Wouters, LiveWall.

Share this post