Veel organisaties hebben een unieke of complexe bedrijfsvoering met bijbehorende visie. Deze visie of werkwijze communiceren aan potentiele klanten, partners en investeerders is vaak een hele uitdaging. Een uitleganimatie kan hierbij van grote waarde zijn. Het is het verschil tussen begrepen worden of juist niet.
Uitleganimaties zijn korte video’s waarmee je veel informatie op een efficiënte manier en in korte tijd kunt presenteren. Wanneer we overtuigend design combineren met animatie, een voice-over en geluidseffecten ontstaat er een instrument waarmee je op effectieve wijze grote hoeveelheden informatie kan communiceren in korte tijd
Een uitleganimatie zorgt ervoor dat jouw doelgroep direct ziet wat je te bieden hebt en welke voordelen er aan je product of service hangen. En het heeft met name op internet, waar aandacht moeilijk vast te houden is, veel voordelen.
Waarom is een uitleganimatie een goed idee?
Elk soort content dat je online plaatst dient een bepaald doel, bijvoorbeeld het informeren of overtuigen van je klanten zodat ze overgaan tot het kopen van jouw product. Vaak, zo niet altijd, is er dan een bepaalde mate van uitleg nodig. Consumenten kopen namelijk geen producten die ze niet begrijpen.
Wanneer je een duidelijke uitleg biedt aan potentiele klanten, laat je je deskundigheid gelden en bouw je tegelijkertijd aan een vertrouwensband met je publiek. Juist door niet te verkopen, maar inhoudelijk te informeren, verkoop je je product!
Een belangrijk punt waarvoor klanten bij je terug blijven komen is de mate van persoonlijke communicatie. Het is cruciaal dat men een beeld kan vormen bij je naam. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die louter online actief zijn en waar de klant dus weinig tot geen direct contact mee heeft. Een uitleganimatie kan hierbij helpen door een gevoel van zekerheid in jou en je producten te creëren, doordat je jezelf laat zien.
Maar er zijn meer redenen waarom een uitleganimatie een goed idee is:
Hoe helpt een uitleganimatie jouw bedrijf?
Er zit een groot aantal voordelen aan het gebruik van uitleganimaties. Hieronder zet ik de belangrijkste voor je uiteen:
Een animatie maken is complex werk en het herstellen van fouten kan hoge kosten opleveren. Het is niet zo dat elke uitleganimatie zomaar slaagt. Om tot een aantrekkelijke en effectieve uitleganimatie te komen is het essentieel om een aantal vaste stappen te volgen.
Het fundament van een succesvolle uitleganimatie is het script. Of je video nou van superieure of middelmatige kwaliteit is, als het script niet goed is zal de video tot weinig overtuiging en conversie leiden. Zorg er dus voor dat je uitleganimatie de vragen van je potentiele klanten beantwoordt. Houdt rekening met de volgende punten:
De bovenstaande punten hebben echter alleen betrekking op het script, het topje van de ijsberg. Ook op het gebied van design en geluid zijn er nog een hoop factoren om rekening mee te houden. Welke dit zijn, dat houd je van me tegoed.
Maandelijks wordt er meer dan 6 miljard uur aan video’s bekeken op YouTube. Dit is dus bijna een uur per persoon! Dit bewijst toch wel dat video het populairste medium is voor mensen om informatie te delen en te adverteren. Maak hier gebruik van en leg je product of dienst uit in een uitleganimatie, en wordt begrepen door jouw doelgroep! Heeft jouw bedrijf al een uitleganimatie? Deel je ervaringen in de comments.
Deze blogpost is geschreven door Marvin Burghardt van Cooler Media.