Shawn Buckles gaat zijn persoonlijke data verkopen aan de hoogst biedende organisatie. De kunstenaar wil hiermee aandacht vragen voor digitale burgerrechten. De hoogste bieder ontvangt onder andere zijn locatiegeschiedenis, agenda en online conversaties van één jaar.
Iedere dag verzamelen we een enorme hoeveelheid persoonlijke data. Buckles vindt het opvallend dat we deze waardevolle data gratis weggeven aan bedrijven als Google en Facebook. “Niet alleen geven we onze privacy weg, we verzamelen het grootste gedeelte zelf. Bedrijven maken enorme winsten door de toegang tot deze data.”
Maar waarom geven we onze privacy zo gemakkelijk op?
“Omdat we als beschaving massaal verslaafd zijn aan middelen. We leasen een zinvol bestaan. In onze afhankelijkheid van bedrijven en overheden stemmen we in met bijna alles.”
Buckles hoopt zijn data te verkopen aan een bedrijf of overheidsinstantie. “Ik ben wel realistisch. Ik besef me goed dat de waarde van data wordt bepaald door de hoeveelheid ervan. Momenteel is er een overvloed aan zeer goedkope data beschikbaar, waardoor de marktprijs daalt. Daarnaast ben ik een zeer gemiddeld persoon: ik studeer bijna af aan de Minerva Academie voor Popcultuur (Leeuwarden) en ben ZZP-er. Daarmee ben ik niet interessant voor een inlichtingendienst.”
Wat voor bedrijven wel interessant kan zijn is de combinatie van data die hij aanbiedt en de gedetailleerdheid ervan. “Mijn data is representatief voor een grote bevolkingsgroep en een diepteprofiel zou veel waard kunnen zijn voor bepaalde partijen.“
“Ik moedig niemand aan zijn privacy te verkopen. Privacy is een grondrecht dat gekoesterd dient te worden. Ik verkoop mijn data bij wijze van experiment: het is mijn data, en ik mag er mee doen wat ik wil. Ik vind het oneerlijk dat anderen nu voor mij bepalen wat er met mijn gegevens gebeurd. Ik hoop mensen te inspireren hun recht op privacy op te eisen en voorzichtiger om te gaan met hun data. Er zijn manieren om grip te houden op jouw privacy. We staan niet machteloos.“